Ihmisen keho ja mieli on suunniteltu kestämään ajoittaista stressiä. Kovassa paineessa on kiva tehdä töitä – joskus. Kun panokset ovat kovat ja keskittymiskyky hyvä, yllämme helposti huippusuoritukseen, ja se on palkitsevaa. Kun stressi laukeaa, keho rentoutuu ja euforinen onnistumisen tunne valtaa mielen.

Uuvuttava stressi on toinen juttu. Kuvittele puutarhaletkua, joka on mutkalla. Vedenpaine letkun sisällä kasvaa, kunnes hauraimmat kohdat antavat periksi ja letku alkaa vuotaa. Samaan tapaan elimistön heikoimmat kohdat pettävät, kun mentaalinen tai emotionaalinen paine kasvaa liian suureksi. Paineen on lopulta löydettävä tiensä ulos. Pitkään jatkunut stressi rassaa ruoansulatusjärjestelmää, hermoja, immuunijärjestelmää ja/tai yöunta.

Pitkään jatkuneeseen stressiin kannattaa etsiä helpotusta, koska jatkuva paine

• hidastaa järjenjuoksua

• saa tekemään huonoja ratkaisuja

• huonontaa muistia

• johtaa solujen ennenaikaiseen rappeutumiseen eli vanhentaa

• tuntuu kehossa särkyinä ja kankeutena

• sairastuttaa

– En usko stressin hallintaan, koska se on mielestäni oireen hoitamista. Sen sijaan kannustan tunnistamaan stressin perimmäiset syyt ja tarttumaan niihin, kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmentaja Pirkko Tavaila sanoo.

Stressin taustalla on usein epäonnistumisen pelko. Virheen tekemisen pelossa soudetaan ja huovataan päätöksenteossa tai vitkastellaan vaativaan työhön ryhtymistä. Päivä kuluu ja tavoitteet jäävät saavuttamatta. Stressin syynä voi olla myös krooninen riittämättömyyden tunne, kaipuu tulla hyväksytyksi. Riittämättömyyden tunteen juuret voivat olla lapsuudessa asti. Moni hakee hyväksyntää suorittamalla itsensä uuvuksiin. Ylisuorittaja vertaa itseään täydelliseen työntekijään, jollaista ei ole olemassakaan. Sisäinen kriitikko on niin ankara, ettei auta, vaikka muut kuinka kehuisivat.

– Sitten on tilanteita, joissa töitä vain kerta kaikkiaan on liikaa. Tunnollinen työntekijä kokee ahdistusta, jos joutuu jatkuvasti laiminlyömään tehtäviään tai tinkimään työnsä laadusta, Pirkko Tavaila sanoo.

Stressin syy voi olla myös biologinen. Iän myötä kokemus kasvaa, mutta testosteroni-hormonin tuotanto laskee. Testosteroni-hormoni pitää huolen siitä, että nuorena jaksaa luoda uraa, juhlia ja ottaa ilon irti tasaisesta stressistä. Testosteronin haihtuessa laimenee myös innostus alituiseen paineen alla työskentelyyn. Tiukat aikarajat ja jatkuva puskeminen alkavat turhauttaa. Työn sisältö, työyhteisön henkinen tila ja yrityksen arvomaailma saavat yhä suuremman merkityksen. Lisäksi on muistettava, että epäterveiden elämäntapojen aiheuttama alhainen energiataso johtaa vääjäämättä stressioireisiin. Ei ihme, että lähes jokaisella huippujohtajalla on henkilökohtainen ravintovalmentaja sekä personal trainer.

Näin hoidat stressin syitä:

• Nuku vähintään 6 tuntia joka yö.

• Nesteytä solusi juomalla aterioiden välillä puhdasta, kuplatonta vettä.

• Pysähdy välillä hengittämään kunnolla palleaan asti.

• Ulkoile ja pidä yllä hyvää lihaskuntoa. Keksi liikuntaharrastus, josta oikeasti pidät.

• Rauhoita ruoka-ajat. Syö värikästä ja monipuolista ruokaa.

• Opettele kiittämään itseäsi jokaisesta aikaansaannoksesta.

• Näe työura ja sen haasteet osana henkisen kasvun prosessia.

• Pidä huoli, että elämässä on muutakin kuin työ.

Pirkko Tavaila on valmistunut kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin valmentajaksi maailman suurimmasta ravitsemuskoulusta, New Yorkin Institute for Integrative Nutrition:sta. Hän on julkaisi Yhdysvalloissa esikoiskirjansa Eight Steps to Me, Finding Wisdom Within, jouluna 2013. Pirkko valmentaa yksilöitä ja ryhmiä, sekä toimii yrityksissä hyvän energian edistäjänä. Aiemmalta koulutukseltaan Pirkko on kauppatieteiden maisteri sekä tiedottaja. Hänen oma matkansa kaupallisen maailman pyörteistä kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin ei ollut aivan mutkaton. Vahva visio terveemmästä ja valoisammasta elämästä sai hänet löytämään polulle, jolla tasapaino elämän eri osa-alueilla on kaiken perusta. Omien elämänkokemustensa myötä Pirkko osaa asettua kiireessä puurtavien asiakkaidensa asemaan. Hänen missionsa on saattaa mahdollisimman moni kohti elinvoimaa ja luonnollista terveyttä – elämää, jossa hyvä olo ja unelmat ovat totta tässä ja nyt. www.eatbenow.com