Pyöritkö sängyssä unettomana yöstä toiseen? Satunnainen yöheräily on täysin normaalia, mutta jos heräily häiritsee ja tekee sinusta päivisin uupuneen, syy on hyvä selvittää.

Juokset vessassa monta kertaa yössä

Mikäli ramppaat öisin vessassa 2-4 kertaa vaikka et olisi juurikaan juonut illalla, syy voi olla vähäinen suolan saanti.  Lisää vesilasilliseen hyppysellinen prosessoimatonta merisuolaa ja juo se puoli tuntia ennen nukkumaanmenoa.

Kärsit kuumuudesta

Liika lämpö voi vaikeuttaa nukahtamista. Kehon lämpötilaan vaikuttavat makuuhuoneen viileys, yöasu sekä lakanat ja peitot. Paras lämpötila nukkumiseen on 15,5-18 astetta.  Käy illalla ennen nukkumaanmenoa lämpimässä suihkussa tai kylvyssä. Tämä nostaa kehosi lämpötilaa jonka jälkeen kehon lämpötila taas laskee hieman.

Unohda Facebook sängyssä

Älä selaa puhelinta  enää sängyssä. Silmien altistaminen siniselle kännykän valolle pysäyttää melatoniinin eli unihormonin tuotannon.

Yömyssy kostautuu

Pari lasia viiniä saattaa nukuttaa, mutta se voi myös häiritä yöunia. Kehon aineenvaihdunta käsittelee alkoholia muutaman tunnin ajan eli myös nukkuessa. Jos juot illalla, et ehkä saa unta. Nauti alkoholipitoisia juomia maltillisesti äläkä ota alkoholia muutamaan tuntiin ennen sänkyyn menoa.

Stressi vie unet

Stressi on yksi yleisimmistä unen häiritsijöistä. Pohdi millä keinoilla sinä voisit poistaa stressiä ennen nukkumaan menoa. Toisilla toimii sauna, joillakin meditaatio tai rentouttava musiikki.

Lähde: Huffington Post

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.