Brändäämällä itsesi asiantuntijaksi herätät rekrytoijien kiinnostuksen ja solmit arvokkaita kontakteja alasi avainhenkilöihin.

Itsensä brändäystä suunnitellessa kannattaa aloittaa tavoitteista. On eri asia, tähtääkö tulevaisuudessa seminaarien huippupuhujaksi vaiko hyväksi projektipäälliköksi. Myös toimiala vaikuttaa siihen, miten omaa osaamista kannattaa tuoda esille.
 
”Moni yritys arvostaa aktiivista, somea ajan hengessä hyödyntävää työntekijää. Toisaalta on myös yrityksiä, joissa vahvoilla mielipiteillä varustettu ihminen voidaan nähdä riskinä yrityksen omalle agendalle”, sanoo YLE:n strategiapäällikkö Tuija Aalto. Hän on pohtinut työpaikan avoimuussääntöjä teoksessaan Työelämän uudet viestintäsäännöt ja kirjoittanut henkilöbrändyksestä kirjan Brändää itsesi verkossa.  
 
Jaa ajatuksesi blogissa

Yleistyvä tapa asiantuntijabrändin luomisessa on perustaa blogi ja verkkosivusto, jolla esitellä omaa osaamista ja kiinnostuksen kohteita.
 
Olipa kirjoitustesi aihe mikä tahansa, hyvä ja erottuva tyyli lähtee aina omasta persoonastasi. Tuotteistaja Jari Parantainen uskoo erottumisessa rohkeuteen uida mielipiteineen vastavirtaan ja myös provosoida tarvittaessa. Yrittäjä Ilkka O. Lavas puolestaan on tehnyt yritysvinkkien jakamisesta ja muiden tsemppaamisesta tavaramerkkinsä.
 
Mikäli omien mielipiteiden laukominen verkossa huolestuttaa, Aalto suosittelee lukemaan oman alan kirjallisuutta ja referoimaan teoksen kiinnostavimmat ajatukset blogissa. Helpointa Aallon mukaan on kirjoittaa aiheesta, josta itse haluaa oppia lisää. Etenkin alussa blogia on syytä päivittää ahkerasti.
 
Tietoa jakamalla voit saada seuraajaksesi niitä, joita samat aiheet kiinnostavat. Suuremman painoarvon tekstille kuitenkin saa, jos pystyy lisäämään tulkintaan jotain uutta.
 
Kiinnostu muista

Jotta pysyisit kartalla avautuvista työmahdollisuuksista, selvitä, missä medioissa alasi yritykset kommunikoivat. LinkedInin lisäksi kiinnostavaa yritystä ja sen avainhenkilöitä kannattaa seurata myös Twitterissä. Osallistumalla keskusteluihin viestit kiinnostuksestasi yritystä ja alasi tapahtumia kohtaan.
 
Osallistu innolla messuille, alasi seminaareihin ja muihin tapahtumiin. Verkostoitumista ajatellen on kannattavampaa mennä tilaisuuksiin yksin kun porukassa. Auta ihmisiä muistamaan sinut. Korosta punaista tukkaasi tai hanki erikoiset silmälasit. Pienet yksityiskohdat jäävät usein paremmin mieleen kuin nimi.
 
”Ota tavoitteeksesi luoda tapahtumassa vähintään yksi uusi kontakti. Paras tapa on mennä reilusti juttelemaan uusille ihmisille. Älä yritä myydä itseäsi, vaan ole kiinnostunut muista ja heidän osaamisestaan. Kun ilmaiset halusi sparrata ajatuksia yhdessä, tapaaminen voi hyvin johtaa esimerkiksi lounaaseen”, Lavas sanoo.
 
Perusta kansanliike

Ellet saanut kutsua tärkeään ammattitapahtumaan, älä lannistu. Voit järjestää oman varjoseminaarin tapahtuman aikana.
 
”Kutsu yhteen ihmisiä, jotka haluavat keskustella samoista asioista. Hyviä keskustelunaiheita löytyy esimerkiksi siitä, mitä omalla toimialalla tapahtuu ja millaisia haasteita tulevaisuudessa on odotettavissa”, Aalto vinkkaa.