Sykevälivaihtelua mittaava Firstbeat-laite kertoo palaudutko töistä ja treeneistä.

Vaikka kehon tuntemukset kertovatkin laukkaatko ylikierroksilla ja olisiko parempi ottaa päiväunet juoksulenkin sijaan, nämä viestit jäävät helposti kuulematta. Firstbeat-mittaus kertoo oman hyvinvoinnin epäkohdat ja kannustaa kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin.

Kysyimme kahdelta Sanoma Digitalin testiryhmäläiseltä, millaisia ajatuksia Firstbeat Hyvinvointianalyysi herätti.

1) Miten suhtauduit Firstbeat Hyvinvointianalyysiin?

2) Kuinka kauan mittaus kesti ja mitä se sinulta vaati?

3) Millaisia tuloksia odotit?

4) Millaisia tuloksia sait?

5) Mitkä asiat tulivat yllätyksenä?

6) Millaisia oivalluksia mittausjakso tuotti?

 

Marja-Leena Tuomola, Liiketoimintajohtaja:

1) Kommenttini esimiehenä: Olin todella tyytyväinen, kun sain järjestettyä Firstbeat-mittauksen Sanoma Digitalille yhteistyössä Sanoman työterveysaseman kanssa. Panostamme työhyvinvointiin monin tavoin, sillä hyvinvoivat työntekijämme ovat kaiken tekemisemme ydin, ilman heitä homma ei toimi!

Kommenttini käyttäjänä: Minulla on jatkuvassa käytössä Fitbit-ranneke, joten perustiedot itsestäni esim. liikunnan ja nukkumisen osalta ovat tiedossa. Firstbeat on kuitenkin ammattilaistason mittaus ja oli mielenkiintoista tutkia tarkemmalla tasolla samanaikaisesti täytetyn päiväkirjan avulla sitä, mitkä tilanteet koen stressaavina ja missä tilanteissa palaudun.

2) Mittaus kesti neljä päivää torstai-aamusta maanantai-aamuun. Mittaus edellytti minulta vain Firstbeat-mittauslaitteiden käyttöä (ja niiden poistamista suihkun ajaksi).

3) Odotin, että liikkuminen ja nukkuminen ovat hyvällä tasolla. Olen liikkunut aina säännöllisesti ja nukkumiseen aloin kiinnittää huomiota vuosi sitten erään toisen hyvinvointianalyysin tulosten yhteydessä. Sen sijaan stressaavista tilanteista minulla ei ollut ennakko-odotuksia.

4) Liikkuminen ja palautuminen nukkumisen aikana olivat hyvissä lukemissa. Vaikka mittauspäiviksi osuikin harvinaisen rauhallisia päiviä, palautumista edistäviä hetkiä työpäivän aikana oli aivan liian vähän. Palaveriputket eivät ole todistetusti hyvä asia. Palaverien välissä olevat hetket jäävät liian lyhyiksi keskittyneelle työnteolle.

5) Juuri tuo palaveriputkien ja niiden välillä liian lyhyeksi jäävien työhetkien stressaavuus, jota en itse välttämättä arvioinut niin stressaaviksi. 

6) Minun olisi hyvä järjestää työpäivän aikana rauhallisempia hetkiä, jotta jaksaminen pysyisi hyvänä koko päivän. Palaveriputkia on vähennettävä ja lounasaika rauhoitettava lounaalle entistä paremmin. Mietin myös miten saisin pidennettyä keskeytyksetöntä "flow-aikaa" työpaikalla.

Toivon, että digitalilaisille tulee oivalluksia oman elämänsä hallintaan Firstbeat-mittauksen avulla. Toivon, että yhteinen mittauskokemus yhdistää meitä ja auttaa keskustelemaan työtavoistamme ja vaihtamaan omakohtaisia kokemuksia.  Olisi hyvä keskustella esimerkiksi siitä, miten voisimme yhdessä muuttaa esimerkiksi kokouskäytäntöjä, jotta varmistaisimme palauttavien hetkien määrän lisääntymisen kaikkien työpäivässä. 

 

Katja Kuusenmäki, Senior Producer, Social Media:

1) Firstbeat-mittaus oli mielenkiintoinen tilaisuus saada tietoa omasta terveyskäyttäytymisestä. Hienoa, että työnantaja tarjosi tällaisen mahdollisuuden.

2) Käytin mittauslaitetta tiistai-illasta sunnuntai-iltaan. Sen käyttö oli helppoa. Laite kiinnitettiin tarroilla solisluun alle ja toinen anturi kylkikaareen. Laite piti poistaa suihkuun mennessä ja samalla vaihdoin myös kertakäyttöiset kiinnitystarrat, jotka hieman kutittivat iholla. Muutoin laitetta ei juurikaan huomannut testiaikana. 

3) Odotin hieman enemmän merkkejä palautumisjaksoista, sillä en kokenut olevani stressaantunut ja nukun mielestäni hyvin.

4) Tulosten valossa palautumista tapahtui vain aamuyön tunteina ja juuri ennen herätyskellon soittoa. Siksi se herääminen varmaan tuntuu niin vaikealta, vaikka takana olisi ajallisesti mitattuna riittävästi unta. Tulipa tällekin asialle tieteellinen selitys.

5) Se, että edes kampaajalla käynti tai mitkään mukavat asiat eivät heilauttaneet mittaria vihreälle, vaan stressikäyrä pysyi punaisella. Omaan mittaustulokseeni vaikuttivat varmasti flunssa ja lääkkeet, jotka nostivat sykettä aamuisin ja iltaisin.

6) Askelia kertyy hurjan vähän tavallisen toimistopäivän aikana, mutta pienilläkin valinnoilla oli heti näkyviä vaikutuksia liikuntapisteisiin, kuten liukuportaissa käveleminen seisomisen sijaan, lounaspaikan valinta pienen kävelymatkan päästä toimistolta, kauppareissun tekeminen hieman kauempana sijaitsevaan markettiin lähikaupan sijaan jne.  Olisi mielenkiintoista saada toinen mittausjakso esim. puolen vuoden päähän, kun näiden tulosten perusteella tehtyjä muutoksia on ehtinyt ottaa käytäntöön. Saisi uuden palautteen, että onko toimenpiteillä ollut vaikutusta.

 

Fysioterapeutti Ilpo Väänäsen yleisiä mietteitä kaikkien testijakson jälkeen:

- Testit on tehty loppuviikosta jolloin työviikon rasitus näkyy ehkä voimakkaammin ja osa pystyy hyvin viikonloppuna parantamaan voimavarojaan liikkumalla ja lepäämällä, toisaalta esim. perheellisillä viikonloppu voi olla pakattu täyteen toimintaa ja stressi jatkuu. Viikonloppuna voisi olla aika, jolloin keskittyy itseensä.

- Osalla on arjessa palauttavia hetkiä jopa työpäivän aikana, mutta osalla pelkkää punaista stressiä, joillekin selkeä rentoutumistapa olisi paikallaan.

- Ne joilla sykevälivaihtelu on matalaa olisi liikunnan lisääminen ehdottomasti tarpeen, hyväkuntoinen pystyy yleensä paremmin kestämään arjen paineita.

- Nukkumaanmenoa tulee aikaistaa eikä kukkua puolille öin. Riittävän pitkässä unijaksossa päästään useammin rentouttaviin syvän unen vaiheisiin.

- Illan rauhoittaminen ennen nukkumaan menoa nopeuttaa palauttavaan uneen pääsyä.

- Jotkut myös treenaavat melkoisesti, joka osaltaan ylikuormittaa. Pitää muistaa lepopäivät, jolloin kunto yleensä kohoaa.

- Ne, jotka huolestuivat tuloksistaan voisivat olla yhteydessä työterveyslääkäriin tai työterveyshoitajaan.

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.