Finlayson on uudistunut viime vuosina huimaa vauhtia. Yritys on toiminnan uudistamisen ohessa tarttunut myös moniin yhteiskunnallisiin asioihin – esimerkkinä Finlaysonin uusin kampanja, joka edistää naisten ja miesten palkkatasa-arvoa.

Finlayson tarttui kuumaan perunaan, kun se aloitti syyskuussa kampanjansa naisten ja miesten välisen palkkaeron muuttamiseksi. Syyskuussa naiset maksoivat Finlaysonilla tekemästään yhden euron ostoksesta 0,83 euroa. Kampanjassa hintojen erotus lahjoitetaan Naisasialiitto Unionin toimintaan. Mistä kampanja sai alkunsa, toimitusjohtaja Jukka Kurttila?

– Vaimoni ihmetteli, miten voi olla mahdollista että naisen euro on edelleen 0,83 senttiä. Hän kysyi, voisiko Finlayson nostaa asian jotenkin esiin. En miettinyt hetkeäkään, sillä onhan minulla vaimo ja kaksi tytärtä – ja haluan tasa-arvoa. On mahdotonta hyväksyä vielä 2010-luvulla naisten ja miesten välisiä palkkaeroja. Finlayson on työllistänyt naisia 200 vuotta ja haluamme olla tasa-arvon ja oikeudenmukaisuuden asialla, Jukka Kurttila sanoo.

Naisten ja miesten välinen palkkaero on Finlaysonin mukaan ikävä ja hävettävä asia Suomen kaltaisessa tasa-arvon varaan rakentuvassa yhteiskunnassa.

– Kampanja on herättänyt monenlaisia tunteita: olemme saaneet hyvää palautetta, ja toisaalta asiasta on kanneltu jopa tasa-arvovaltuutetulle. Vaikka kampanja onkin herättänyt närää, velvollisuutemme on puhua tästä epäkohdasta. Emme kuvittele, että voisimme yksin ratkaista naisten ja miesten välisiä palkkaeroja, mutta asia on tärkeä tuoda esille, jotta ratkaisu joskus löytyy, Jukka Kurttila sanoo.

Arvot toteutuvat käytännössä

Finlaysonin arvot ovat muutakin kuin sanahelinää. Jukka Kurttila kiitteleekin saaneensa samanlaisilla arvoilla ajattelevien ihmisten työhakemuksia. Tekemisen palo ja aito innostus näkyvät monissa hakemuksissa.

– Olemme saaneet uudistettua Finlaysonia vauhdikkaasti ja hyvällä tavalla. Elämme arvojemme mukaisesti ja olemme ylpeitä siitä. Tämä näkyy työhakemusten määrässä, joka on selvästi lisääntynyt viime vuosina. Tällä hetkellä olemme kansainvälistymisen kynnyksellä. Kasvaminen on kallista ja vientiin liittyy aina omat haasteensa – välillä tulee pettymyksiä, mutta onneksi myös myönteisiä yllätyksiä, Jukka Kurttila valottaa.

Finlayson todentaa arvonsa käytännössä, tekemisen kautta. Vastuullisuus, rohkeus ja uusista asioista innostuminen sekä intohimo näkyvät päivittäisessä työssä.

– Finlayson on luova ja utelias, aavistuksen kapinallinen design-alan yritys. Arvot ovat käyttövoimaamme. Painotamme toiminnassamme myös ratkaisukeskeisyyttä ja itseohjautuvuutta. Suomalaiset ovat maailman koulutetuin kansa, emme tarvitse enää ylhäältä alas -johtamista. Olemme näin ollen myös vähentäneet raportointiin perustuvaa lähijohtamista. Vastuu ja vapaus kulkevat organisaatiossamme käsi kädessä. Finlayson oli aiemmin teollisuusyhtiö, joka muuttui arvo-ohjatuksi luovaksi yhtiöksi, Kurttila kertoo.

Kansainvälistymisen vuosi

Finlaysonille vuosi 2016 oli kiivas kasvun vuosi, jolloin työllistämistarpeet olivat huipussaan. Vuosi 2017 on nimetty kansainvälistymisen vuodeksi. Suomen toimintojen osalta akuutein työllistämisvaihe on ohi, mutta vaihtuvuutta on aika ajoin ja uusia työllistämistarpeita tulee työn kehittymisen myötä jatkuvasti. Finlaysonilla on 21 vakituista ja 30 pop up -myymälää ympäri Suomen.

– Jos saisin esittää maailmalle yhden toiveen, niin toivoisin, että lapsia kasvatettaisiin niin, ettei enää opetettaisi mitkä ovat naisten ja miesten töitä. Kun ostimme Finlaysonin vuonna 2014, myymälöissämme ei työskennellyt yhtään miestä. Kolmessa vuodessa olemme palkanneet viisi miestä ja haluaisin palkata heitä enemmänkin, jos vain tulisi hakemuksia.

Suomalaisessa nyky-yhteiskunnassa vastuullisuus, eettisyys ja ekologisuus ovat tärkeitä. Niin on myös Finlaysonilla.

– Tavoitteenamme on parantaa tekemistämme joka päivä. Vastuullisuus, eettisyys ja ekologisuus ovat meillä jatkuvia tutkimuksen ja kehityksen aiheita. Tavoitteenamme on jättää jälkipolville sellainen yritys, jota ei tarvitse hävetä, Jukka Kurttila sanoo.

 

www.finlayson.fi

 

Kuva: Beda Rasinen

 

 

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.