Jatkuva tavoitettavissa oleminen tuntuu ohjaavan ihmisiä yhä enemmän digipaaston (Digital Detox) suuntaan. Kesä onkin oivallista aikaa älylaitetauolle.

Meillä kaikilla tuntuu olevan jonkinlainen älylaite kädessä lähes taukoamatta. Viestit piippailevat, laitteet tärisevät ja sosiaalinen media vaatii jatkuvaa huomiota. Moni uupuu jatkuvassa viestien tulvassa ja digipaasto alkaa kiinnostaa yhä enemmän.

Mutta miten päästä eroon jatkuvasta älylaitteen ikeestä ja riippuvuuden tunteesta?

1.  Lähde luontoon ja jätä puhelin kotiin.

2. Kuuntele hiljaisuutta ja linnunlaulua.

3. Huomaa, kuinka mieli rauhoittuu ja ajatukset kirkastuvat ilman älylaitetta.

4. Rauhoita makuuhuone älylaitteilta. Laitteiden sininen valo vaikuttaa negatiivisesti unenlaatuun.

5. Kun älylaite ei hallitse elämääsi, olet enemmän läsnä. Kokeile alkuun pieninä annoksina. Pian huomaat, että pystyt olemaan ilman älylaitetta pidempiä ja pidempiä aikoja.

Älylaitteet stimuloivat ja addiktoivat aivoja, jolloin ne vievät aikaa muulta, tärkeämmältä tekemiseltä. Ärsyketulva vie keskushermoston ylivirittyneeseen tilaan, jolloin keskittymiskyky herpaantuu ja muistikin voi reistata. Myös kyky ajatteluun heikkenee.

Palaudu enemmän

Kun viettää aikaa ilman älylaitteita, saa enemmän mielenrauhaa ja palautuu helpommin. Ylivirittynyt tila alkaa vähitellen laantua ja mieli sekä hengitys rauhoittuvat. Hiljaisuus lisää luovuutta.

Vaikka nykypäivän työelämässä painotetaan monien työtehtävien yhtä aikaista hallintaa eli multitaskaamista, aivotutkijoiden mukaan yhteen asiaan keskittyminen on kuitenkin paljon tehokkaampaa. Digipaasto lisää tunnetta hetkessä elämisestäja rauhoittaa kiireen sekä jatkuvan tavoitettavissa olemisen tunteita.

Digipaasto vapauttaa usein myös yllättävän paljon aikaa. Älylaitteet ovat monesti melkoisia aikasyöppöjä. Jos aivot tarvitsevat ärsykkeitä, niin ne tarvitsevat myös tylsyyttä. Aivojen ”joutokäynti”  tarjoaa lepohetken jatkuvilta ärsykkeiltä ja palauttaa tehokkaammin. 

Digipaaston hyödyt

Digipaaston suurimmiksi hyödyiksi kirjataan usein rauhoittumisen lisäksi uudistumisen tunne sekä aivojen palautumisen kokemuksen vahvistuminen. Moni kiittelee myös lisääntynyttä vapaa-aikaa. Usealle tietokonetyöläiselle digipaasto onkin tullut jo tavaksi. Moni laittaa älylaitteet sivuun työpäivän jälkeen tai jättää läppärin työpaikalle.

Digipaasto uudistaa ajattelua ja lisää jaksamista. Sen jälkeen pää pursuaa ideoita ja energiaa riittää. Työteho ja tuottavuus  lisääntyvät ja samalla tyytyväisyys kasvaa.

 

Joko sinäkin kokeilisit digipaastoa tänä kesänä?