K-ryhmälle digitaalisuus ei ole teknologiaa vaan ajattelutavan muutos, joka mullistaa ostamisen ja työkulttuurin. Tulosta syntyy kun työtä tehdään asenteella ja yhdessä.

Monen toimialan myllertänyt digitaalisuus tarkoittaa uutta ajattelua myös vähittäiskaupan alalla. Keskiössä siinä on asiakas, joka yhdistelee ostokäytöksessään verkkoa ja kivijalkamyymälää ja odottaa kokemukseltaan helppoutta, ideoita ja inspiraatiota.

Keskon digijohtajan Anni Ronkaisen mukaan kuluttajat näkevät fyysisen ja digitaalisen maailman entistä yhtenäisempänä. Tästä syystä ostamisen palvelukokemusta on kehittävä palettina, josta asiakas voi poimia tarvitsemansa kaikissa tilanteissa.

Vaikka verkkokauppa on tärkeä osa tulevaisuutta, pitää Ronkainen sitä digitaalisuudessa silti vain jäävuoren huippuna.

– Verkkokauppojen toimivuutta on mitattu ensisijaisesti myyntiluvuilla, vaikka usein ne  toimivat kivijalkakaupan jatkeena ja sisäänheittäjänä. Seurasin juuri raitiovaunussa nuoria tyttöjä, jotka esishoppailivat kännyköillään matkalla ostoksille. Verkosta haetaan ideoita ja inspiraatiota, vaikka sovitus ja osto tapahtuisivatkin myymälässä.

Kivijalkamyymälän vahvuutena Ronkainen näkee asiakkaan suoran kohtaamisen ja mahdollisuuden myydä tuotteita henkilökohtaisesti. Koska myymälätilat kuitenkin ovat rajalliset, verkkokaupat mahdollistavat valikoiman laajentamisen lähes loputtomiin.

Työn oppii, asenne ratkaisee

Keskolla puolisen vuotta sitten aloittaneen Ronkaisen tehtävänä on tuoda 75-vuotiaaseen kaupan alan suurkonserniin uutta digiajattelua. Kompetenssia riittää, sillä aiemmin Ronkainen on toiminut muun muassa Googlen Suomen maajohtajana sekä mainostoimistokonserni McCannin Helsinki Groupin toimitusjohtajana.

– Kyse on ennen muuta ajattelun ja kulttuurin muutoksesta, vuorovaikutuksesta, jossa työtä tehdään joustavasti eri paikoista ja yli osastorajojen. On tärkeää, ettemme mittaa tehokkuutta konttorilla vietetyissä tunneissa, vaan katsomme, kuinka tavoitteet toteutuvat. Uskon vahvasti, että kun työntekijät viihtyvät ja asiakkaat ovat tyytyväisiä, näkyy se myös viivan alapuolella.

Menestyksen aikaansaamiseksi yritykseen tarvitaan ihmisiä, joiden ammattitaito koostuu alan substanssin lisäksi kontakteista ja sosiaalisesta osaamisesta. Koska kaiken työn oppii tekemällä, tärkeämpää on ennakkoluuloton ja uudesta innostuva asenne.

Some mullisti sosiaalisen läsnäolon

Keskon konserniviestinnän Communications Partner Hanna Koivisto työskentelee päivittäin digitaalisen maailman rajapinnassa. Digitalisoituminen näkyy kaikessa tekemisessä, sillä se muuttaa asiakkaan tapaa toimia eri kanavissa.

– Sosiaalinen media mahdollistaa  välittömän vuorovaikutuksen eri sidosryhmiemme kanssa. Haluamme olla läsnä eri kanavissa kuuntelemassa palautetta, keskustelemassa yhteiskunnallisista asioista ja vastaamassa meille esitettyihin kysymyksiin.

Koiviston mukaan mobiili on entistä tärkeämpi osa asiakkaiden käyttökokemusta. Olipa kyse reseptistä tai kiinnostavasta työpaikkailmoituksesta, yhä useampi aloittaa tiedonhaun kännykällä. Keskolla halutaan kehittää mobiilitoiminta myös työnantajanäkökulmasta. Keskon ja Haaga-Helian yhteisprojektilla keskitytään Keskolta töitä etsivän työnhakijan työnhakukokemuksen kehittämiseen digitaalisessa ympäristössä.

Opiskelijat mukaan kehitystyöhön

Marraskuussa alkaneelle Digital Master Class -kurssille osallistuu kolme keskolaista ja aiheesta kiinnostuneita korkeakouluopiskelijoita. Projektin tarkoituksena on kehittää K-ryhmästä töitä etsivän työnhakijan kokemusta digikanavissa niin, että hakija kokee itsensä henkilökohtaisesti kohdatuksi.

Yhtenä kurssilaisista Koivisto uskoo, että yhteistyö auttaa tarkastelemaan omaa työyhteisöä uusin silmin ja näkemään sen, mikä sisältäpäin katsottaessa usein jää huomaamatta.

– Haluamme erottautua kilpailijoista laadulla ja asiakaslähtöisyydellä. Nuoret opiskelijat ovat täynnä ajatuksia ja ideoita, jotka eivät vielä tietyn yrityskulttuurin kangistuttamia. Uskon, että keskustelumme auttavat ravistelemaan vanhoja käytäntöjä ja juurruttamaan digitaalisuus aidosti osaksi tekemistämme.

Opiskelijoille workshopmainen kurssi antaa oivan mahdollisuuden tutustua työnantajaan, josta moni heistä voi tulevaisuudessa löytää oman paikkansa

Monipuolinen Kesko

Palvelemme asiakkaitamme päivittäistavara-, rauta-, erikois- ja autokaupassa 1700 myymälän ja 45 000 työntekijän voimin, jotta asiakkaiden olisi kiva käydä kaupoissamme Pohjoismaissa, Baltiassa ja Venäjällä. Maailman vastuullisimpana ruokakauppana haluamme tarjota hyviä valintoja niin lähimarketin hyllyllä kun verkossakin. Lue lisää: www.kesko.fi.

Dekostudio palvelee sisustus-ja rakennusalan ammattilaisia

Haastattelu ja kuvaus tehtiin Rautakeskon Dekostudiossa (Bulevardi 46). Dekostudio on sisustus- ja rakennusalan ammattilaisille, toimittajille ja bloggareille avoin showroom ja yrityspalvelu. Tilassa voi tutustua rakennus- ja sisustusalan uusimpiin trendeihin ja tuotevalikoimaan. Lue lisää: dekostudio.fi 

Teksti: Anna Väre, Kuva: Nina Kaverinen

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.