Näinä työllisyyden aikoina kekseliäisyys ja yritteliäisyys ovat valttia. Lontoossa asuva suomalainen Miisa Mink oivalsi, että uniikit korut voi suunnitella verkossa.

Kekseliäisyys ja itsensä työllistäminen ovat tämän päivän sanoja. Uniikit ideat voivat poikia hyvänkin liikeidean, kun vain rohkeutta ja innovatiivisuutta riittää. Mink & Stone hyödyntää perustajansa Miisa Minkin mielenkiinnon kohdetta eli koruja, ja tekee sen aivan uudella tavalla. Nyt jokainen voi suunnitella uniikit korunsa itse.

1) Mistä idea Mink & Stonesta lähti?
Olimme mieheni kanssa muutama vuosi sitten lomamatkalla Istanbulissa ja vierailimme kuuluisassa Grand Bazarissa. Siellä oli upea korukauppa, jossa sain suunnitella unelmieni korut juuri niillä kivillä ja ja kaulakorumalleilla kuin halusin. Neljän tunnin päästä valmiit korut toimitettiin hotelliimme. Upeasta kokemuksesta syntyi idea, että mitä jos tämän voisi toteuttaa digitaalisesti verkossa!

2) Asut Englannissa, Lontoossa. Miten löysit tiesi Lontooseen?
Vietin täällä kesän ystäväperheessä ollessani 16-vuotias. Teinirakkaus ei kai koskaan sammu, ja vuonna 1999 muutin tänne pysyvästi. Lontoo on designin ja luovuuden mekka ja tein siihen aikaan uraa brandisuunnittelun alalla. Palasin sitten muutamaksi vuodeksi perustamaan Suomen ensimmäistä kansainvälisen tason brandi-design toimistoa Designtoimisto TANGOa josta tuli hyvin lyhyessä ajassa suuri menestys.

3) Millainen kokemus sinulla on yrittäjyydestä?
Olen aina ollut hyvin yritteliäs. Perustin Designtoimisto TANGO:n Helsinkiin vuonna 2004. Vaikka se oli osa PHS ryhmää, jouduin kuitenkin puurtamaan lähes kaiken alusta itse. Se kasvoi nopeasti Suomen suurimmaksi branditoimistoksi ja teimme 2000-luvun puolessa välissä lähes kaikki merkittävät brandi-uudistukset Suomessa. TANGOsta irtautumisen jälkeen vuonna 2008 lähdin sijoittajaksi ja johtoryhmän jäseneksi Nordic Bakeryyn. Tuolloin ensimmäinen kahvila oli ollut reilun vuoden auki. Nyt olen hallituksen puheenjohtaja ja olen ollut mukana kasvattamassa yritystä miltei alusta asti. Kirjoitin Nordic Bakery keittokirjan vuonna 2011. Yritin myös laittaa Lontoossa pystyyn henkilöbrändäykseen keskittyvää konsulttitoimistoa, mutta se ei lähtenyt lentoon. Vuonna 2013 perustin naistenyhteisön, DrivenWomanin http://drivenwoman.co.uk/. Vaikka liikevaihdossa mitattuna sen toiminta on vielä hyvin pientä, on siinä joutunut käymään läpi ihan samat alun vaikeudet kuin minkä tahansa yrityksen perustamisessa.

4) Tulevaisuuden suunnitelmasi yrittäjyyden osalta?
Olen erittäin innostunut digitaalisuuden tuomista mahdollisuuksista ja siitä miten se tulee muuttamaan kuluttajan ostokäyttäytymistä. Haluan kehittää Mink & Stonesta korukonseptin, joka murtaa käsityksiä muodin ostamisesta. Tulevaisuudessa muodin ostaja ja suunnittelija voivat siis olla sama henkilö ja yksilöllisyys tulee nousemaan. Suunnitelmissa on sekoittaa kivijalkakaupan ja digikaupan rajat avaamalla uudenlaisia pop-up shoppeja joissa kuluttajat voivat kokeilla korunäytteitä ja samalla suunnitella itse juuri haluamansa korut. Elämyksellisyys on tärkeää niin verkossa kuin asiakaskohtaamisessa.

5) Miten kannustaisit oman ideansa kanssa pähkäileviä mahdollisia tulevia yrittäjiä?
On hyvä olla suuria unelmia, mutta tärkeintä on, että jaksaa joka päivä tehdä niitä pieniä asioita jotka vievät projektia eteenpäin, riippumatta siitä ovatko olosuhteet tai resurssit ihanteelliset. Ja kokemuksesta tiedän, että harvoin ne ovat.

Mikä Mink & Stone?
Brittiläinen koruyritys Mink & Stone tuo yksilöllisen räätälöinnin myös korusuunnitteluun. Sen nettisivustolla asiakas voi suunnitella itselleen sopivan kaula- tai rannekorukokonaisuuden lukemattomista eri korumateriaaleista, joiden joukossa on muun muassa korukiviä ja puun kaltaisia luonnonmateriaaleja. Mink & Stonen toiminta keskittyy verkkoon, mutta tulossa on myös pop up -liikkeitä ja asiakkaille tarjottu mahdollisuus järjestää ystävilleen oma design party. Yhteisöllisyys on muutenkin tärkeä osa Mink & Stonen toimintaa. Itse suunnittelemansa korumallin voi jakaa Mink & Stonen sivuilla ja saada bonuspisteitä korujen hankintaan, jos muut innostuvat ostamaan samanlaisen.

Lisätietoja:
Miisa Mink
Founder, Creative Director
Mink&Stone Ltd.

www.minkandstone.com
www.twitter.com/minkandstone
www.facebook.com/minkandstone

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.