Työllisyysnäkymät

Asiakkaat katosivat, miten pienyrittäjät selvisivät poikkeustilasta?

28.5.2020 klo 15:08

Poikkeustila on kurittanut ravintola- ja tapahtuma-alaa, mutta luonut samalla uudenlaista toimintaa. Onneksi tsemppihenki on näkynyt vahvana sekä työntekijöiden että asiakkaiden joukoissa.

Perustetaan radio! Idea kalliolaisen Majava Baarin tiloissa toimivasta Radio Majavastasta lukittiin yhdessä illassa.

– Jouduimme lomauttamaan koko henkilökuntamme eikä monilla asiakaskuntaamme kuuluvilla muusikoilla ja roudareillakaan ollut työtä. Palkan sijaan tarjosimme ohjelma-aikaa ja pian meillä oli yli kymmenen tuntia puheohjelmaa päivässä, Majavararadion isä ravintolayrittäjä Mikko Vehmas kertoo.

Reilun kuukauden aikana Radio Majavassa on esiintynyt laaja skaala muusikoita ja taiteilijoita Sam Yaffasta Nanna Susiin ja Mariskaan. Välillä on pelattu pubivisaa ja myös roudareilla on ollut asiaa. Parhaalla viikollaan Radiot.fi -appiin mukaan pääsyt poikkeustilaradio on kerännyt 33 000 kuulijaa.

Vehmaksen yrityksiin kuuluvat Helsingin ja Tampereen Majava Baarien lisäksi Pub Sirdie ja tapahtumaravintola Suvilahti TBA. Ne kaikki ovat olleet poikkeustilan takia tauolla.

Vehmaksen mukaan uutinen lomautuksista otettiin ravintoloissa vastaan ”terveellä tavalla”.

– Koska poikkeustilanne ei ole kenenkään syy, fiilis on ollut tsemppaava ja lamautumista vastaan. Osa ravintolatyöntekijöistämme ja roudareistamme on työllistynyt lautapojiksi tai remppaamaan, osa saanut työtä kuljetusalalta. Kaupan alalta väliaikaisen työn löytäminen on ollut vaikeampaa, kuulin että esimerkiksi hyllyttäjän paikkaan olisi tullut 200 hakemusta.

Jos työtä ei ole löytynyt, on moni Vehmaksen mukaan ollut valmis tekemään jotain vaikka ilmaiseksi, jotta mielenterveys säilyisi. Siksi Majava Radioonkaan ei ole liiaksi tarvinnut houkutella tekijöitä.

Lupa avata ravintolat uudestaan huolestuttaa Vehmasta hieman. Anniskelupaikkojen rajoittamisen ja myyntiaikarajoitusten myötä monien ovensa avanneiden ravintoloiden ahdinko voi hänen mukaansa pitkittyä, kun tuotot riittävät hädin tuskin kuluihin. 

– Ravintola-alaa pidetään usein harhaanjohtavasti vain läpikulkumatkalla olevien nuorten ja opiskelijoiden alana. Heidän lisäkseen alalla työskentelee paljon aikuisia ammattilaisia, joiden pitäisi pystyä työllistymään kunnollisella palkalla.

Korona innoitti miniloman

Kalliolaisessa elokuvateatteri Rivierassa koronaviikko tiputti myynnin 10 %:iin tavallisesta ja teatteri suljettiin välittömästi. Hetken hengenhaukkomisen jälkeen Atte Laurilan, Jukka Alménin ja Peter Lindströmin perustama teatteri avasi uudelleen noutoruokakonseptilla. Ruoan ja juomasekoitusten lisäksi nopeasti avatussa verkkokaupassa myytiin kangaskasseja sekä  lisäprinttejä baarin seinillä olevista taideteoksista.

– Meitä ei tunneta ravintolana tai kauppana, joten lounaan tai piknik-eväiden myynti elokuvateatterista ei ollut ihan heittämällä selvä kuvio. Muutenkin korona aiheutti alkuun paljon stressiä ja ikäviä tilanteita, mutta myöhemmin tulemme varmasti katsomaan aikaa positiivisena breikkinä. Olemme laittaneet kuntoon monia asioita, jotka aiemman menestyksen huumassa ärsyttivät jonkin verran, mutteivat kuitenkaan niin paljon, että muutostoimiin olisi ryhdytty. Lisäksi saimme Business Finlandilta tukea toimintamme kehittämiseen, Atte Laurila kertoo.

Toiminnan innovoimiseksi osakkaat ja työntekijät pohtivat kokemuksia, joita elokuva- ja baarikokemus asiakkaille tarjoaa.

Kokemuksen ytimeksi kiteytyi miniloma arjesta – ja silloin aika käytetään mieluummin seurusteluun kuin jonottamiseen. Siksipä kesäkuun alussa uudelleen elokuvateatterina avautuvasta Rivierasta voi jatkossa tilata tarjoilut etukäteen, jolloin ne odottavat valmiina istuinpaikoille katettuna. Saman palvelun avulla onnistuvat myös lisätilaukset leffan pyöriessä.

Myös pandemian vaatimat turvallisuusasiat ratkaistiin huolellisesti, jotta ”lomalle” olisi mahdollisimman helppo heittäytyä.

Tulevaan kesään Laurila suhtautuu positiivisesti.

– Kesä vaikuttaa ihan kivalta, kun terassit saavat olla auki. Fiksut ravintoloitsijat keksivät kyllä uusia konsepteja ja niin keksivät asiakkaatkin. Asiakkaidemme toiveesta kehittelemme nyt drive in -näytöksiä ja bike in -leffoja puistossa ja tulemme jatkamaan myös pidettyjen piknik-pakettiemme myyntiä.