Suomalaiset nukkuvat liian vähän. Uniongelmat ovatkin työikäisten uusi kansantauti.

Ajatteletko usein, että ei minulla ole unihäiriöitä, vaan ainoastaan stressiä? Väärin. Uniongelmat ovat nimittäin yleisyytensä vuoksi kansansairaus, ja ne kannattaa ottaa vakavasti. Riittävä palautuminen eli uni on jaksamisen elinehto.

Terveyden ja jaksamisen kolme peruspilaria: uni, ravinto ja liikunta jäävät monelta huomiotta. Unesta tingitään usein ensimmäisenä, syödään mitä sattuu ja liikutaan liian vähän. Pahanolonkierre on valmis.Nukkumisesta voi tinkiä hetkellisesti, mutta pidemmän päälle ihminen romahtaa ilman riittävää unta. Unta pitäisikin arvostaa paljon enemmän.

Unitutkimus on melko uutta

Unitutkimus on melko uutta, sillä se on 10 vuotta jäljessä monista muista perinteisistä erikoisaloista. Unitutkija Henri Tuomilehto on perustanut Oivaklinikan, joka keskittyy unihäiriöiden tutkimiseen ja hoitoon. Ensimmäinen toimipiste perustettiin Kuopioon vuonna 2011. Klinikka laajentui Tampereelle 2014 ja ensi syksynä avataan toimipiste Helsingissä. Uniklinikan toiminta perustuu näiden häiriöiden tarkkaan tutkimiseen ja selvitykseen, jolloin päästään syyn mukaiseen hoitoon.

Diagnostiikkaan käytettävä teknologia on kehittynyt viime vuosina. Tutkimuksella saadaan selvitettyä unenaikaista toimintaa hyvinkin tarkasti: aivosähkökäyrää, sydänfilmiä, verenpainetta, nukkumisen aikaista hengitystä ja liikehdintää. Mittaus antaa selvän kuvan siitä, minkä tyyppinen unihäiriö on kyseessä. Mahdollisuus hoidon onnistumiseen kasvaa merkittävästi, kun tiedetään mitä hoidetaan.

Suomalaisten univaikeudet lisääntyvät

Tilastokeskuksen Työolotutkimuksen ja Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen Finriski-tutkimuksen mukaan suomalaisten yöunet ovat lyhentyneet ja unihäiriöt lisääntyneet jo pitkään. Univaikeuksista kärsivät erityisesti työikäiset. Univaikeudet ilmenevät nukahtamisvaikeuksina tai heräilynä, liian aikaisena heräämisenä, nuutuneena olona ja tyytymättömyytenä.

Työelämän jatkuva muutos ja lisääntynyt kiire, epävarmuus ja huoli toimeentulosta sekoittavat ihmisten unta. Työstressi heikentää merkittävästi unen määrää ja laatua. Psykososiaaliset tekijät heikentävät työikäisten unta enemmän kuin varsinaiset sairaudet.

Unihäiriön vähäinenkin koheneminen lisää ihmisen elämänlaatua. Se tuo työkykyä ja vähentää sairauspoissaoloja. Paremmalla unella on vaikutusta myös tuottavuuteen. Väsynyt työntekijä saa vähemmän aikaan kuin virkeä, levännyt työntekijä.

Vinkit parempaan uneen

1. Arvosta unta. Mitä haastavampaa työsi on, sitä enemmän sinun tulee panostaa työstä palautumiseen.

2. Älä tyydy vain selviytymään. Älä sinnittele huonolla unella, vaan hae apua. Unettomuutta voidaan hoitaa.

3. Tee illasta mukava. Miellyttävä ilta lisää huomattavasti hyvän unen todennäköisyyttä.

Lähde: Kauppalehti

Lue myös naisyrittäjien univaikeuksista