Academic Workin Managing Director Stefan Heinrichs uskoo arvopohjaiseen rekrytointiin.

Arvot määrittelevät yrityksen, mutta nykyään niillä on oma merkittävä osansa myös rekrytoinnissa. Kun halutaan löytää oikeita henkilöitä oikeisiin tehtäviin, hakijan ja yrityksen arvoilla sekä niiden yhteensopivuudella on suuri merkitys. Sama pätee yrityskulttuuriin.

– Palkattavan henkilön ja yrityksen arvojen tulee olla linjassa, samoin yrityskulttuurin. Onnistunut rekrytointi tuo sitoutuneen yrityskulttuurin vaalijan, joka toimii osana yrityksen arvoja, Stefan Heinrichs sanoo.

Organisaation arvot kannattaa siis ottaa näkyvästi esiin uusien työntekijöiden rekrytoinnissa. Näin löydetään helpommin henkilöitä, joiden arvot vastaavat yrityksen arvoja.

– On hyvä muistaa, että työtehtävään sopiva henkilö on muutakin kuin koulutus, osaaminen ja työkokemus. Hakijalle on työpaikan lisäksi tärkeää myös se, millaisessa yrityksessä hän työskentelee. Arvoilla ja yrityskulttuurilla on merkitystä, Heinrichs painottaa.

Miten tehdä arvot näkyviksi?

Motivoituneet työnhakijat selvittävät yrityksen arvoja ja toimintatapoja etukäteen. Työnhakijalle saattaa kuitenkin olla hankalaa määritellä itselleen merkityksellisiä arvoja. Arvoja olennaisempaa onkin se, miten arvot ohjaavat toimintaa.

– Yrityksessä voi työskennellä erilaisia ihmisiä, joiden arvopohja on samanlainen. Oikea asenne, työhön sitoutuminen ja yrityksen kulttuuriin sopiminen ovat olennainen osa onnistunutta rekrytointia, Heinrichs sanoo.

Arvopohja esiin työhaastattelussa

Työhaastattelu on hakijan osalta arvojen esittämisen tärkein estradi. Haastattelun tarkoituksena on selvittää, miten henkilö sopii työyhteisöön.

– Hyvä match työpaikan ja hakijan välillä on kaiken a ja o. Asenne on tärkeämpää kuin kokemus, sillä nuorenkin hakijan kohdalla työtä voi opettaa, mutta asennetta ei.

Joskus voi mennä vikaankin. On hyvä pohtia, saako hyvän tuloksen tekijä anteeksi, jos ei sulaudu kulttuuriin?

– Vaarallisimmat tilanteet ovat niitä, joissa henkilö tekee äärettömän hyvää tulosta, mutta ei sovi yrityksen kulttuuriin. Tämä vaatii paljon esimieheltä, sillä yrityskulttuurissa työyhteisön kokonaisvaltainen hyvinvointi on ensiarvoisen tärkeää, Stefan Heinrichs muistuttaa.

Inhimillisyyttä lukujen sijaan

Inhimillisyys nostaa päätään rekrytointiprosesseissa. Yhteisöllisyys, pehmeät arvot ja ihmisten motivoiminen ja aitous tulevat yhä voimakkaammin esiin.

– Vaikka ymmärrystä ja pehmeitä arvoja on tulossa lisää, silti useissa yrityksissä tuijotetaan liikaa lukuja. Hyvä työympäristö ja toimiva yrityskulttuuri vahvistavat tuloksellisuutta ja vievät yritystä eteenpäin. Arvojen tulee näkyä yrityksen toiminnassa joka päivä, Heinrichs sanoo.

Arvopohjainen rekrytointi mahdollistaa sen, että yritys menestyy paremmin, sillä hyvinvoivat ihmiset tekevät parempaa tulosta.

Arvopohjainen rekrytointi vie menestykseen?

Academic Work on rekrytointiyritys, joka käyttää arvopohjaista lähestymistapaa myös asiakasrekrytoinneissaan, joten kyseessä ole ainoastaan yrityksen sisäinen toimintatapa. Tämä arvopohjainen näkökulma onkin selkeästi ottamassa paikkaansa suomalaisessa työelämässä.

Maailmalla esimerkiksi Zalando ja Google tunnetaan arvopohjaisesta tekemisestään ja he myös pitävät ääntä asian tärkeydestä. Suomalaisesta genrestä esimerkkejä löytyy enimmäkseen IT-alalta: Reaktor (Sami Honkonen - Kehitysjohtaja), Vincit (Mikko Kuitunen tj), Solita (Juha Vaaraniemi - Kulttuuri ja osaaminen -yksikön johtaja), ja tulokset puhuvat puolestaan. Menestystä on riittänyt. Arvopohjaiseen rekrytointiin uskovat yritykset uskaltavat olla erilaisia ja he ovat ymmärtäneet että asiantuntija- ja osaamisbisneksessä ihmiset ja kulttuuri ovat keskiössä.

www.arvolat.fi

www.academicwork.fi