Miltä tuntuisi herätä meren lempeään kohinaan ja pulahtaa aamu-uinnille lämpimiin aaltoihin, nauttia aamiaiseksi paikallisia herkkuja ja kirjoittaa sitten blogipostausta riippukeinussa makoillen? Nomadin elämäntapa on ammatti, jossa toimeentulon käsikirjoitus tulee kirjoittaa itse.

Hektisessä työmaailmassa kuulee yhä useammin ihmisistä, jotka jättävät päivätyönsä ja lähtevät kiertämään maailmaa elättäen itsensä raportoimalla upeista kohteista ja jännittävistä kokemuksista. Yksi heistä on yhdysvaltalainen Matthew Karsten, joka on kiertänyt maailmaa vuodesta 2010. Nykyään Karsten tienaa satojatuhansia vuodessa Expert Vagabond -matkablogillaan, jolla on yli kolme miljoonaa seuraajaa.

Selässä kulkevaan toimistoon kuuluvat kannettava tietokone ja kilokaupalla kuvauskalustoa. Vaatteet ja muun materian Karsten on nomadi-elämäntavan mukaisesti karsinut minimiin. Entisessä elämässään Karsten työskenteli Miamissa yökerho- ja tapahtumavalokuvaajana, eikä hänellä ollut juurikaan kokemusta matkailusta. Lähtöpäätöksen tehtyään Karsten keräsi matkakassaansa vuoden aikana 7000 dollaria myymällä autonsa, luopumalla kuntosali- ja Netflix -jäsenyydestään, baari-illoista ja ravintolassa syömisestä. Luopumisessa apuna toimi pad thai -laskuri, eli ajatus siitä, kuinka pitkään samalla rahalla eläisi jossain eksoottisessa paikassa.

Ole ainutlaatuinen!

Blogissaan Karsten kiipeilee Coban maya-raunioilla Meksikossa ja mainostaa samalla Playa de Carmenissa sijaitsevaa huoneistohotellia. Hän opiskelee Espanjaa Guatemalassa ja testaa uusimman iPhonen GPS:ää vuoristossa patikoidessaan. Tulonsa hän saa pääosin sivustollaan näkyvistä mainoksista ja yritysten kanssa tehdyistä yhteistyökampanjoista.

– Sanoisin, että yritykset alkavat kiinnostumaan sinusta siinä vaiheessa kun blogisi, Instagram- ja Facebook-tilisi ovat kaikki keränneet yli 10 000 seuraajaa. Seuraajien määrän ohella toinen tärkeä tekijä on heidän lojaalisuutensa. Yritykset haluavat nähdä aitoa vuorovaikutusta, joka voi tuoda lisäarvoa heidän tuotteilleen.

Kiinnostavan sisällön tuottamiseen Karsten antaa mielellään ohjeita: kerro matkasuunnitelmistasi tai upeimmista paikoista, joissa olet vieraillut. Tutustu paikallisiin ihmisiin, kokeile eksoottisia ruokia ja vie lukijasi erikoisiin paikkoihin. Jaa hurjimmat ja hauskimmat tarinasi. Monia kiinnostavat myös erilaiset suositukset, listat tai tavat, joilla matkustaessa voi säästää rahaa.

Yksi merkittävä aihe matkailublogeissa ovatkin neuvot nomadi-elämää harkitseville. Myös Karstenilla on blogissaan tätä varten oma osionsa, jossa hän vastaa lukijoidensa kysymyksiin  aina lähtemisen rohkeudesta hänen suosimiinsa kameraobjektiiveihin.

Parasta osata hieman kaikkea

Hyvien ideoiden lisäksi työssä tarvitaan runsaasti sitkeyttä ja oma-aloitteisuutta. Olipa kyse kuvasta, videosta tai blogipostauksesta, sisältö on suunniteltava hyvin ja sen avulla on pyrittävä jatkuvasti kasvattamaan yleisöä. Menestyäkseen kovassa kilpailussa on hyvä osata kirjoittaa, valokuvata, esiintyä kameralle, markkinoida ja ennen kaikkea myydä osaamistaan eteenpäin.

– Vahvuuteni on varmasti jonkinlainen moniosaaminen, mutta missään tapauksessa en tiedä kaikkea vaan kokeilen ja opettelen uutta jatkuvasti.

Aluksi Karten pyrki tekemään yritysten kanssa pääosin Instagram-kampanjoita, mutta osaamisen kasvaessa hän on oppinut käyttämään sosiaalisen median kanavia entistä monipuolisemmin.

– Lukijoitani ajatellen pyrin pitämään blogissani näkyvän mainonnan minimissään ja siksi teen mieluummin suurempia kampanjoita harvempien yritysten kanssa. Yksi yhteistyökumppaneistani on urheilu- ja kamerakypäriä valmistava GoPro, joka on hyödyntänyt kampanjassaan matkakuviani. 

Vaikka rahaa tulee välillä mukavasti Karsten sanoo matkustavansa yhä pienellä budjetilla. Hänellä on kuitenkin mahdollisuus säästää rahaa, ja ennen kaikkea investoida sitä takaisin yritykseensä.

Hanki omannäköinen asiakaskunta

15 vuotta maailmaa kiertänyt Derek Earl Baron on pärjännyt nomadina olemalla työssään pitkäjänteinen ja monipuolinen.

– Rakensin verkkosivustoni lukijayhteisöä kolme vuotta ennen kuin yritin tehdä sillä rahaa. Sittemmin olen hyödyntänyt sivustoani erilaisissa sivuprojekteissa, julkaissut e-kirjoja, konsultoinut yrityksiä ja pyörittänyt omaa matkatoimistoa, hän kertoo.

Baronin matka alkoi vuonna 1999, jolloin hän oli juuri valmistunut yliopistosta. Hänen ajatuksenaan oli tehdä kolmen kuukauden reppureissu Aasiaan ennen kuin aloittaisi työn metsästämisen Yhdysvalloissa. Matkailu kuitenkin tempaisi mukaansa, eikä oikean työn hakeminen enää tuntunut kiinnostavalta. Sen sijaan Baron kiristi vyötään ja päätti jatkaa reissuaan niin pitkään kuin mahdollista.

Tällä hetkellä Baron saa päätulonsa Wandering Earl Tours -matkatoimistostaan, jonka kautta hän järjestää matkoja pienryhmille. Matkaoppaana hän hyödyntää aiempia kokemuksiaan ja maailmalta hankkimiaan kontakteja vieden asiakkaansa vähemmän tallatuille poluille halki Intian, Kirgisian, Iranin ja Meksikon.

– Tärkeintä työssäni on omannäköiseni asiakaskunnan löytäminen. Matkani ovat tarkoitettu ihmisille, jotka haluavat kokea asioita turistioppaiden ulkopuolelta.

Anna Väre

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.