Tuliko jouluna syötyä liikaa suklaata tai ahdistaako ajatus töihin paluusta? Vuodenvaihteessa on hyvä hetki pysähtyä tarkastelemaan omaa oloa. Kysy itseltäsi ainakin nämä neljä asiaa ja aloita uusi vuosi hyvinvoivana.

Vuodenvaihteen juhlapyhät tarjoavat tilaa pysähtymiselle ja oman olon pohtimiselle. Kun normaali päivärytmi muuttuu, on helpompi irtautua tutuista arkirutiineista. Omien tottumusten muuttaminen voi usein onnistua paremmin pienen loman jälkeen. Hyvinvoivana arki sujuu ja työ maistuu.

Tarkista nämä vuodenvaihteessa:

Syötkö terveellisesti ja riittävästi?

Jos joulusta jäi ähky ja kuntokin on huonontunut, on aika tehdä omaa hyvinvointia tukevia valintoja. Lyhytkestoiselle kuntokuurille ei kannata lähteä – mutta pysyvä liikunta- ja ruokailutottumusten muutos sen sijaan kannattaa. Muutos lähtee pienin askelin. Pienetkin muutokset esimerkiksi ruoan laadussa ja herkkujen määrässä vievät parempaan suuntaan. Myös liikuntaa voi lisätä arkeen hiljalleen. Tärkeintä on, että liikunta tuntuu mukavalta ja se on mielekästä.

Onko verenpaine hallinnassa?

Keski-iän kolkutellessa omaa terveyttä kannattaa alkaa seurata säännöllisesti. Verenpainetauti on yksi suomalaisten yleisimmistä kansantaudeista, ja verenpaineen säännöllinen mittaaminen on tärkeää varsinkin, jos on täyttänyt 40 vuotta.

Milloin viimeksi kävit lääkärissä?

Vuodenvaihde on hyvä hetki miettiä hyvinvointiaan ja muistella, milloin on viimeksi mittauttanut tärkeät arvonsa, kuten verenpaineen, verensokerin ja kolesterolin. 

Miten jaksat työssä ja arjessa?

Jos olo on arkena jatkuvasti väsynyt, eikä työpäivän jälkeen jaksa muuta kuin maata sohvalla, on aika miettiä missä mättää. Jos loman jälkeen huomaa olevansa kuin uusi ihminen, on hyvä pysähtyä pohtimaan, miksi normaalissa työrytmissä on koko ajan veto pois. Voisiko arjessa muuttaa jotakin niin, että virtaa riittäisi iltaan asti?
 

 

Lähde: Terveystalo

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.