Vaikka sähköposti on yksi työelämän kulmakivistä, se ei sovellu kaikkiin tilanteisiin.

Talouslehti Forbes on listasi yhdeksän asiaa, joita ei kannata jakaa sähköpostilla. Pääsääntönä on, että viestillä ei kannata kertoa kovin pitkää tai tunteikasta tarinaa.

1. Moka

Mokasta ilmoittaminen ei kannata sähköpostilla. Kerro mokasta mieluummin kasvotusten.

2. Tyytymättömyys, viha ja pettymys

Älä lähetä sähköpostia kertoaksesi, että olet loukkaantunut tai vihainen alaisesi tai työkaverisi toimintaan. Nämä asiat on hyvä kommunikoida kasvokkain.

3. Olet väärässä

Työelämässä saa esittää eriäviä mielipiteitä ja myös väitellä. Sähköpostilla ei kannata kuitenkaan väittää toisen olevan väärässä.

4. Luepa uudestaan

On turhauttavaa, jos ihmiset eivät lue heille lähetettyjä sähköposteja. Työilmapiiriä et kuitenkaan paranna lähettämällä viestejä, joissa syyttelet vastaanottajaa viestin lukemattomuudesta.

5. Liian pitkät viestit

Joskus on paljon sanottavaa, mutta kaikkea ei kannata sanoa sähköpostissa.

6. Onnea palkankorotuksesta!

Koskaan ei saisi keskustella alaisen palkankorotuksesta tai arvioinnista sähköpostitse. Palkka-asiat on hyvä käydä läpi kasvokkain.

7. Ei kaunoja

Sähköpostilla ei pidä ottaa esiin vanhoja kaunoja, riitoja tai konflikteja. Jos niistä haluaa puhua, se tulee tehdä rauhallisena hetkenä ja rakentavasti, kasvotusten.

8. Päätöksenteko

Jos sähköpostin sisältö saa hälytyskellot soimaan, on aika nostaa puhelin käteen ja soittaa tai mennä keskustelemaan kasvotusten. Jos työkaveri ilmoittaa tekevänsä jotain, joka ei mielestäsi kuulu hänen päätäntä- tai toimivaltaansa, älä kerro sitä sähköpostilla.

9. Ei yksityiskohtia

Kukaan ei jaksa lukea pitkiä, monimutkaisia tarinoita sähköpostin välityksellä. Jos tarinan on tarkoitus synnyttää muissa jokin reaktio, se pitää saada kerrottua muulla tavalla kuin sähköpostilla.

Lähde: Forbes