Työntekijä voi romuttaa uransa monella tavalla. Lue miten.

1. Sopeutumattomuus

Kaikilla työpaikoilla on oma yrityskulttuurinsa ja omat sosiaaliset tapansa. Jos työntekijä ei osoita työkulttuurin omaksumisen merkkejä, hän saattaa näyttäytyä muiden silmissä kriittisenä. Ylimielinen asenne voi erkaannuttaa kollegoista.

2. Tekosyyt

Omista virheistään ja epäonnistumisistaan on otettava vastuu. Jos välttelee vastuunkantoa, saa helposti huonon maineen työpaikalla. Ei kannata odottaa projektin määräpäivään saakka kertoakseen, miksi ei ole valmista. Tällainen käytös kielii että ajanhallinnassa on ongelmia.

3. Minimisuoritus

Vaikka tekisi työt määräaikaan mennessä ja toimittaisi johdonmukaisesti laatutyötä, pelkän minimivaatimustason täyttäminen saa ihmisen näyttämään liian itsetyytyväiseltä. Mahdollisuuksien etsiminen osoittaa motivaatiota ja kertoo siitä, että henkilö välittää työstään.

4. Rikot lupauksesi

Jos et tee  sitä mitä olet luvannut, saat epäluotettavan ihmisen maineen. Pidä sanasi.

5. Työkaverin sivuuttaminen

Ihmissuhteiden muodostaminen kollegoiden ja työtovereiden kanssa on yhtä tärkeää kuin suhteiden ylläpitäminen esimiehiin. Pidetty ja tunnettu henkilö saa usein kuulla myös arvokasta tietoa, toisin kuin syrjässä oleva, ikävämpi tyyppi.

6. Puolustelet tekojasi

Esimiehet eivät odota täydellisyyttä, mutta puolustuskannalle asettuminen saa kenet tahansa näyttämään epäammattimaiselta. Rakentavan kritiikin onnistunut vastaanottaminen tarkoittaa, että on valmis kehittämään työtään ja osaamistaan.

7. Viivyttelet

Projektien lykkääminen viime tinkaan lisää stressiä ja hidastaa asioiden etenemistä.

8. Tylyt viestit

Vaikka henkilö olisi kuinka miellyttävä persoona kasvotusten, ei paljon auta jos käyttää tylyä kieltä sähköpostissa. Tämä voi olla tahatonta, mutta se voi himmentää henkilön mainetta työpaikalla.

9. Aina myöhässä

Jatkuva myöhästely viestii, että sinulla on jotakin tärkeämpää tekemistä. Jatkuvasti myöhästelevä henkilö vaikuttaa epäkunnioittavalta ja huolimattomalta.

10. Aina äänessä

Vaikka työkavereihin kannattaa tutustua, äänessä ei kannata olla taukoamatta. Lounasaika ja kahvitauot ovat hyviä hetkiä leppoisalle rupattelulle.

11. Et myönnä virheitäsi

Kukaan ei ole täydellinen ja kaikki tekevät virheitä. Älä osoittele muita sormella tai syytä ketään suotta. Omat virheet on myönnettävä ja vastuu on kannettava.

12. Kunnian ottaminen

Kunnian itselleen ottaminen on ehkä pahinta, mitä kollega voi toiselle tehdä. Kunnian ottaminen muiden työstä on äärimmäisen ammattitaidotonta ja epäeettistä.

Lähde: Talouselämä