Mehiläisen työterveyspsykologit listasivat 10 keinoa pimeästä ajasta selviytymiseen.

1. Oma asenne on tärkeä.
Älä aloita aamuja suupielet alaspäin. Hyväksy vuodenaika sellaisena, kuin se on ja tee siitä itsellesi paras mahdollinen.

2. Lisää energiatasojasi ulkoilemalla.
Ulkoilu - mielellään valoisaan aikaan - nostaa vireystasoa. Aurinko, happi ja luonto ovat tärkeitä virkeydelle. Vireystasoa voi nostaa myös kirkasvalolampulla. Monet vannovat myös avantouinnin nimeen.

3. Liiku porukassa.
Kaikki liikunta vaikuttaa positiivisesti vireystasoon. Eniten energiaa tuovat liikuntamuodot, joita teet yhdessä muiden kanssa.

4. Huolehdi monipuolisesta ravinnosta.
Kun illat pimenevät ja ilma viilentyy, tekee monien luontaisesti mieli sokeria ja hiilihydraattipitoista ruokaa.  Näe hieman vaivaa ja ostaa kotiin ruokia, joita voi hyvällä omallatunnolla syödä. Monipuoliseen ruokavalioon kuuluvat hedelmät ja marjat, joilla voidaan varmistaa vitamiinien, erityisesti C-vitamiinin, saanti. D-vitamiinilisää voi tarvittaessa ottaa pimeimpään vuodenaikaan. Jos ruokavaliossa ei ole riittävästi kalavaihtoehtoja, voi ottaa kalanmaksaöljyä esim. kapseleina.

5. Nuku enemmän.
On normaalia, että pimeänä vuodenaikana väsyttää ja silloin pitäisi myös nukkua enemmän. Jos tuntuu siltä, ettei nukkuminen palauta, vaan väsymys jatkuu, tarkista elämäntapasi.

6. Suunnittele iltaohjelmaa.
TV:n katselu voi olla mukavaa, mutta älä jämähdä joka ilta sohvalle. Suunnitelle iltaohjelmaa etukäteen, esim. sopimalla tapaamisia ystävien kanssa tai varaamalla paikat teatteriin tai konserttiin. 

7. Huumori ja nauru ovat hyvää lääkettä.
Kaiva esiin suosikkisketsisarjat, kun tympii ja ahdistaa. Naura kunnolla.

8. Säästä yksi lomaviikko vuoden pimeimpään aikaan.
Mikäli pimeää aikaa on vaikeaa kestää, säästä lomaviikko hankalimpaan ajankohtaan ja matkustaa jonnekin, missä on aurinkoa.

9. Hemmottele itseäsi.
Suosi hierontaa, vyöhyketerapiaa ja osteopatiaa. Ne tuottavat kehoon mielihyvähormoneja ja nostavat vireystasoa.

10. Mukaudu luonnon kiertokulkuun.
Ihminen voi usein paremmin, kun mukautuu ympäristöön ja luonnon kiertokulkuun. Joskus kaikkein parasta itsehoitoa on nauttia kaamoksesta ja tehdä siitä tunnelmallista kynttilöineen, teekuppeineen ja torkkupeittoineen. Välillä on lupa hidastaa eikä aina tarvitse  olla tehokkaimmillaan.
 

Vinkit antoivat Mehiläisen työterveyspsykologit Maaret Punto ja Minna Kars.

Lähde: Mehiläinen