Työsyksy on alussa. Millaisia tavoitteita sinulla on tälle syksylle?

Listasimme 5 (työ)hyvinvointia lisäävää tavoitetta syksyyn. Poimi vinkeistä sopivimmat ja laadi oma tavoitelistasi.

1. Voi hyvin kiireestä huolimatta

Kiire on aika ajoin väistämätöntä. Yritä panostaa hyvinvointiisi, vaikka aika olisi kortilla. Kirjaa omaa hyvinvointiasi ylläpitävät ja edistävät asiat kalenteriisi (ja pidä niistä kiinni). Ulkoile, liiku ja hengitä syvään mahdollisimman raittiissa ilmassa. Kuuntele itseäsi ja löydä omat tapasi lisätä hyvinvointiasi.

2. Syö monipuolisesti

Syö itsesi energiseksi. Aivot tarvitsevat monipuolista ravintoa, jolloin työntekokin sujuu paremmin. Valitse lautaselle monenlaisia proteiineja (kasviproteiinien lisäksi kala, riista, kananmunat jne.), paljon hyviä rasvoja (esim. kylmäpuristettu oliivi-, hamppu-, kurpitsansiemen-, avokado- ja kookosöljy), hyviä hiilihydraatteja (täysjyvää ja mahdollisimman puhdasta ravintoa) sekä runsaasti vitamiineja ja mineraaleja luonnollisesta lähteestä (kasvikset, marjat ja hedelmät) eli monipuolisesta ruoasta.

3. Nuku tarpeeksi

Psyykkiset ja fyysiset asiat häiritsevät helposti unta. Tällöin yöuni voi lyhentyä tai jopa pidentyä normaalista. Myös uni-valverytmin häiriöt ilmenevät unettomuutena tai liikaunisuutena. Näin voi syntyä ikävä ristiriita sisäisen kellon vuorokausirytmin ja ympäristön noudattaman ulkoisen aikataulun välillä. Opettele rauhoittamaan ilta hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Vaikka työasiat pyörivät usein mielessä illallakin, laskeutumalla rauhallisesti iltarutiineihin, saat yöstä enemmän palautumisvoimaa.

4. Vähennä stressiä

Stressi vie helposti mukanaan, jos sille antaa vallan. Muistako milloin olet nauranut kunnolla? Muistele hyviä hetkiä ja muistoja – hymyile ja naura, myös itsellesi. Ole muutenkin rennompi. Ei työelämä ole niin vakavaa.

Jos murehtiminen kuuluu päivärutiineihisi, tee se vain kerran päivässä. Kirjaa murheet ylös paperille ja varaa niille tietty aika, esimerkiksi 30 minuuttia vuorokaudessa. Sano sitten itsellesi: Nyt riittää murehtiminen.

Negatiivisuus lisää stressiä. Voimakkaat kielteiset tunteet lisäävät stressihormonien tuotantoa ja nostavat verenpainetta. Muista, että omat ajatuksesi muovaavat olotilaasi – stressaantunut voi siis rauhoittaa ajatuksensa tai pahentaa stressiä.

Hengitä. Syvään hengittämällä saat kehoosi happea, energiaa, rauhaa ja tasapainoa.

5. Opi uutta

Uuden oppiminen innostaa, haastaa ja motivoi. Kun aivonystyrät pääsevät hommiin, mielikin virkistyy. Kouluttaudu, hakeudu erilaisille kursseille ja täydennyskoulutuksiin. Jaa kokemuksiasi muiden kanssa – ja kiinnostu muiden kokemasta.

Keksi keinot vähentää stressiä ja ole kiitollinen pienistäkin arjen asioista. Opettele purkamaan negatiiviset tunteet ja löytämään asioista hyviä puolia. Listaamalla hyviä asioita ne konkretisoituvat. Mistä olen kiitollinen? Mitkä asiat ovat hyvin? Pienillä asioilla on usein suuri merkitys, kun vain malttaa pysähtyä niiden ääreen.