Vuoden pimeämpänä aikana työpäivät tuntuvat usein tavallista raskaammilta. Kokeile näitä yksinkertaisia ja aamurituaaleja, ja koet itsesi pirteämmäksi ja saat enemmän aikaan – jo ennen iltapäivää!

Aloita aamu 7 minuutin harjoituksella

Mikäli aikasi on kortilla tai aamulenkki pimeydessä ei muuten vaan innosta, kokeile muodikasta 7 minuutin harjoitusta. Harjoittelun teho perustuu useita lihasryhmiä kuormittavien liikkeiden yhdistämiseen. Pirteällä harjoituksella karistat unenrippeet silmistäsi ja siirryt vauhdikkaammin uuteen päivään.

Tee aamiainen valmiiksi

Tekemällä aamiaissmoothien valmiiksi jääkaappiin edellisenä päivänä säästät arvokasta aamuaikaa ja nautit piristäviä ja vastustuskykyä lisääviä vitamiineja ja antioksidantteja. Voit sekoittaa smoothieihin mitä tahansa vihanneksia, marjoja ja hedelmiä. Erityisen hyviä energianlähteitä ovat pinaatti, lehtisalaatti, mustikat, banaani ja avokado sekä erilaiset siemenet ja pähkinät.

Aseta päivälle kolme tavoitetta

Listaa kolme asiaa, jotka haluat saada aikaiseksi seuraavan 12 tunnin aikana. Vaikka jokainen päivä ei olisikaan eeppinen menestys, rituaali auttaa sinua priorisoimaan tehtäviäsi ja hahmottamaan ajankäyttöäsi.

Varaa kalenteristasi aikaa tärkeille tehtäville

Avaa kalenterisi ja mieti kauanko sinulla kuluu päivän tärkeimpien tehtävien hoitamiseen. Laske jokaiselle tehtävälle 30% ylimääräistä yllättävien sattumusten varalta. Näin sinun ei tarvitse juosta paikasta toiseen minuuttiaikataululla. Jos ovat pidempikestoisia, jaa ne osiin jolloin tehtäviä on helpompi hallita ja aikatauluttaa. Noudata aikatauluasi äläkä esimerkiksi tarkasta sähköpostejasi työskentelyn aikana.

Tarkista tilanne lounaan jälkeen

15 minuutin pikapalaveri itsesi kanssa heti lounaan jälkeen auttaa sinua latautumaan loppupäivään. Mieti mitkä päivän tehtävistä olet jo hoitanut ja mitä vielä on tehtävänä. Kehu itseäsi hyvin hoidetuista asioista tai pohdi, mistä työtä hidastaneet häiriöt ovat johtuneet. Jos motivaatiosi on kateissa, mieti mitä kivaa voit tehdä sitten kun olet yliviivannut viimeisen tehtävän listaltasi.

Lähde: Artikkeli pohjautuu aiemmin julkaistuun artikkeliin