Sosiaalista mediaa hyödynnetään koko ajan yhä enemmän myös rekrytoinnissa työnantajien aktivoituessa eri some-kanavissa – mutta mitä työnhakijan tulisi somesta tietää ja pitää mielessä työnhakuun ryhtyessään?

Kokosimme vinkit sosiaalisen median hyödyntämiseen työnhaussa:

1.Tarkista somen jättämä verkkojalanjälkesi

Julkiset sosiaalisen median profiilisi jättävät jälkensä verkkoon, joten aika ajoin on paikallaan oman nimen googlaaminen ja tulosten tarkastelu. Hakutuloksista näet, mitä sinut mahdollisesti googlaava työnantajakin näkisi – pidätkö näkemästäsi vai olisiko joidenkin profiilien syytä olla salattuja ja vain kavereidesi nähtävissä? Tarkista siis eri profiiliesi yksityisyysasetukset.

2. Pidä työnhakuun liittyvät some-profiilisi ajan tasalla

Työnhakuun selkeästi liittyvät sosiaalisen median profiilit, kuten LinkedIn, kannattaa päivittää ajan tasalle jo ennen varsinaiseen työnhakuun ryhtymistä. Näin varmistat, että työnantaja saa oikean tiedon osaamisestasi ja työhistoriastasi myös verkon välityksellä.

3. Liitä some-profiilit osaksi työhakemusta

Työnantajat eivät lain velvoittamina useinkaan juuri voi googlata työnhakijoita, mutta mikään ei estä sinua liittämästä työnhakuun oleellisesti liittyviä some-profiileita ja vaikkapa blogiasi osaksi työhakemustasi. Tarjoamalla työnantajille mahdollisuuden tutustua profiileihisi, annat heille arvokasta lisätietoa esimerkiksi harrastuneisuudestasi, persoonastasi ja mielipiteistäsi – nämä kun harvoin mahtuvat määrämuotoiseen työhakemukseen. Muista kuitenkin, että kaiken näissä profiileissa julkaisemasi tulee kestää päivänvaloa ja potentiaalisen työnantajan katseen.

4. Seuraa somessa, mitä omalla alallasi tapahtuu

Sen lisäksi, että voit somen kautta tarjota työnantajille lisätietoa itsestäsi, voit myös seurata, mitä omalla alallasi puhutaan ja ketkä puhuvat. Seuraa siis esimerkiksi Twitterissä oman alasi vaikuttajia ja eri yrityksiä, niin saat ajantasaisen tiedon ilmiöistä ja tapahtumista. Twitter on mainio kanava osallistua näihin keskusteluihin myös itse, sillä palvelun välityksellä voit keskustella periaatteessa kenen tahansa sen käyttäjän kanssa.