Työkyöpeli

3 syytä, miksi rekrytoijan kannattaa lyödä hynttyyt yhteen markkinoijan kanssa

6.5.2019 klo 4:00

Rekrytointi jos mikä on sekä brändi- että taktista markkinointia: tietyssä kohderyhmässä halutaan herättää kiinnostusta yritystä kohtaan ja samassa kohderyhmässä halutaan myös aikaan toimintaa.

En keksi yhtään syytä, miksei markkinoijien ja rekrytoijien kannattaisi yhdistää voimansa – päinvastoin, tässä alkuun kolme syytä, miksi näin kannattaisi ehdottomasti tehdä.

1. Kohderyhmien tavoittaminen oikeissa kanavissa
Rekrytoijat tuntevat yleensä kohderyhmänsä todella tarkkaan, mikä on markkinoijan kannalta tänä päivänä erityisen tärkeää: mitä tarkemmin tiedetään, kenelle viesti halutaan kohdentaa, sitä parempia tuloksia yleensä saadaan aikaan ja vältytään hakuammunnalta. Markkinoijilla on myös hyvä tuntemus kanavista, joissa eri kohderyhmiä kannattaa tavoitella. Nämä kaksi kun yhdistetään, päästään jo aika pitkälle.

2. Puhuttelevat sisällöt
Markkinoijien tehtävä on luoda kohderyhmiä puhuttelevia ja inspiroivia sisältöjä, jotka johtavat toimintaan – rekrytoijan vahvuus taas piilee piinkovassa kohderyhmätuntemuksessa. Täydellinen kombinaatio toimivan rekrytointiviestinnän tarpeisiin siis! Kun tiedetään, minkälaiset sisällöt kohderyhmän tarpeisiin parhaiten uppoaa, saadaan rekrytointiviestinnästä ja työnantajakuvakampanjoinnista tehot irti.

3. Kampanjalla mitattavia tuloksia
Ja koska kaikilla rekrytoivilla yrityksillä ei ole niin vahvaa työnantajabrändiä rekrytointiensa tukena, tarvitaan viesteille useimmiten mainonnan tukea taakseen, jotta viestit saavuttavat toivotut kohderyhmät. Enää ei kannata sokeasti luottaa siihen, että toivottu kohderyhmä tavoitetaan julkaisemalla työpaikkailmoitus työpaikkalistauspalveluun ja jakamalla työpaikka somessa – etenkään passiivisia työnhakijoita, jotka eivät jatkuvasti seuraa avoimia työpaikkoja, on todella hankala tavoittaa niin sanotun orgaanisen näkyvyyden turvin. Kevyelläkin some-mainonnalla, jonka markkinoijat taitavat, päästään jo huomattavasti parempiin tuloksiin, joten kannattaa panostaa rekrytoinnissa myös siihen, että panoksesta saadaan oikeasti tuloksia irti.

Paula Narkiniemi
vapaa kirjoittaja
Twitter: @PoolaKristiina