Luhta täyttää tänä vuonna 110 vuotta. Juhlavuottaan viettävän Luhdan toimitusjohtaja Vesa Luhtanen kertoo Suomen kansainvälisesti menestyneimmän vaatetusalan yrityksen johtamisesta.

Onneksi olkoon toimitusjohtaja Vesa Luhtanen Luhdan 110 v. juhlavuodesta. Mitkä ovat yrityksen hienon historian merkittävimmät virstanpylväät?

Kiitos paljon. Juhlistamme 110 vuotta työn merkeissä emmekä järjestä mitään isoa juhlaa vuoden kunniaksi. Varmasti merkittävin virstanpylväs yrityksen historiassa on ollut Vihtori Luhtasen halu ryhtyä torpparin poikana yrittäjäksi. Toinen todella iso asia oli selvitä pula-ajoista taloudellisesti pienillä vaurioilla. Kolmanneksi merkittävimmäksi asiaksi voidaan hyvin nimetä kansainvälisen toiminnan onnistunut käynnistäminen 1960-luvulla. Viimeisin merkittävä päätös syntyi 1990-luvun lopussa, kun yritys otti ison askeleen vähittäiskauppiaaksi ostamalla Keskolta Aleksi 13- ja Vaatehuone -ketjut.  
 
Mitkä ovat tärkeimmät tekijät kansainvälisen menestyksenne takana?

Ihan ensiksi täytyy sanoa, että monet alaa ymmärtämättömät teoretisoivat kansainvälistymiseen liittyviä toimenpiteitä uhkineen ja mahdollisuuksineen. Meidän kokemuksemme mukaan vientimyynti ei ole sen erilaisempaa kuin toiminta kotimarkkinoilla.

Täytyy tunnistaa kaupalliset tuotteet, osata valmistaa ne laadukkaasti kilpailukykyiseen hintaan sekä panostaa markkinointiin, joka meidän alallamme kulminoituu pitkälti vahvaan paikalliseen myyntiin, jolloin tunnetaan paikalliset asiakkaat ja asiakkaat tuntevat myyjän.

Kun myyntiä on onnistuttu saamaan, on pidettävä toimintakyky yllä eli toimittaa sovitut tilaukset ajallaan ja laadukkaasti asiakkaille. Toki mainonnallisin keinoin voi joskus vauhdittaa myyntiä, mutta perusasioiden on oltava kunnossa, muuten mainontaan tehdyt panostukset menettävät nopeasti merkityksensä.
 
Miten ison kansainvälisen yrityksen johtaminen onnistuu Lahdesta käsin?

Oikein hyvin. Moderni teknologia on tuonut eri markkina-alueet tarjonnan ja asiakkaiden osalta työpöydän lähelle. Toki matkustamista tarvitaan, mutta ei enää niin paljon kuin muutama kymmenen vuotta sitten. Meillä on vahvaa kansainvälistä alan osaamista pääkonttorissamme, mikä mahdollistaa globaaleilla markkinoilla toimimisen, toimintojen ohjaamisen ja valvonnan.
 
Mistä olet erityisen ylpeä Luhta Sportswear Companyssa?

Meillä on hyvä kasvupotentiaalinen tulevaisuus osaavan henkilöstön käsissä. Tästä porukasta olen erityisen ylpeä ja myös hyvin onnekas: saan johtaa suurta ammattilaisten joukkoa.
 
Digitalisaatio muuttaa markkinoita eri toimialoilla. Miten tämä näkyy sporttimuodin myynnissä?

Alalla on meneillään iso rakennemuutos, jossa yhtenä osana on digitaalisuus, mutta toinen vähintäänkin yhtä iso asia on kansainvälisyyden myötä paikallisuuden heikentyminen.

Kulutustottumukset kansainvälistyvät tarjonnan laajentuessa, ja vain ne yritykset, jotka tähtäävät kotimarkkinoita laajemmille markkina-alueille, tulevat säilymään kilpakentässä - tai ainakin tällä hetkellä näyttää tältä.

Tuotteitamme myydään Euroopassa useissa verkkokaupoissa. Omien vähittäiskauppojemme valikoimiin voi tutustua verkossa esimerkiksi osoitteissa luhtabrandstore.com ja topsport.fi.

Miten varmistat parhaiden osaajien löytymisen Luhdalle?  

Meillä on vahva sisäinen koulutus/kehitysohjelma, jossa hyviä potentiaalisia nuoria alalle kouluttautuneita kasvatetaan vastuullisempiin tehtäviin ja sitä kautta myös me varttuneemmat pysymme ajan hengessä. Toinen tärkeä asia on alan perustaitojen omaksuminen. Yrityksen toimintamalli ja kulttuuri tukevat kehittymistä, uudistumista ja haastavat koko ajan etsimään uusia tuotteita ja parempia toimintamalleja, joilla voimme vastata kansainväliseen kilpailuun.  

 

 

 

Lisää uusi kommentti

To prevent automated spam submissions leave this field empty.