Pimeys valtaa tienoon marraskuussa ja tuntuu siltä kuin joku olisi sammuttanut valot. Aamuisin on hämärää ja töistä palattua säkkipimeää. Lue vinkkimme pimeyden selättämiseen.

1. Asenne kuntoon

Aloita aamut iloisella mielellä. Vain sinä pystyt vaikuttamaan asenteeseesi. Hyväksy käsillä oleva vuodenaika sellaisena kuin se on, ja tee siitä itsellesi paras mahdollinen.

2. Ulkoile päiväsaikaan aina kun mahdollista

Ulkoilu – mielellään päivällä, valoisaan aikaan, nostaa vireystasoa. Aurinko, happi ja luonto ovat tärkeitä mielelle ja vireydelle. Vireystasoa voi nostaa myös kirkasvalolampulla ja monet vannovat avantouinnin nimeen. Kokeile pientä happihyppyä vaikka kesken työpäivän – huomaat eron!

3. Liiku yhdessä, tapaa ystäviä

Kaikki liikunta vaikuttaa positiivisesti vireystasoon. Eniten energiaa tuovat ne liikuntamuodot, joita teet yhdessä muiden kanssa. Esimerkiksi tanssissa yhdistyy sosiaalisuus, läheisyys, liikunta ja musiikki. Pyydä puoliso tai kaveri mukaan lenkille, salille tai luontoon - ja liikkukaa yhdessä. Ystävien tapaaminen saattaa tuntua joskus väsyneenä työläältä, mutta virkistää taatusti.

4. Syö monipuolisesti

Kun illat pimenevät tekee usein luontaisesti mieli sokeria ja hiilihydraattipitoista ruokaa. Osta kotiin ruokia, joita voi syödä hyvällä omallatunnolla. Monipuoliseen ruokavalioon kuuluvat kasvikset, hedelmät ja marjat sekä hyvät proteiininlähteet, kuten kana ja kala. Kuituja saa helposti täysjyväleivästä, -puurosta jne. D-vitamiinilisää kannattaa ottaa etenkin pimeimpään vuodenaikaan. Mikäli ruokavaliossa ei ole riittävästi kalavaihtoehtoja, kalaöljyä voi nauttia myös kapseleina.

5. Nuku enemmän

Pimeänä vuodenaikana väsyttää enemmän ja silloin myös pitäisi nukkua enemmän. Jos tuntuu siltä, ettei nukkuminen palauta, vaan väsymys jatkuu, tarkista elämäntapasi. Joskus väsymyksen taustalla voi olla esim. anemiaa tai kilpirauhasen vajaatoimintaa. Käy lääkärissä, jos nukkuminen ja elämäntapojen tarkastaminen eivät auta.

6. Järjestä itsellesi (ja perheellesi) kivaa ohjelmaa

TV:n katselu voi olla mukavaa - etenkin, jos sen tekee hyvässä seurassa - mutta älä jämähdä sohvalle joka ilta. Suunnitelle iltaohjelmaa etukäteen, esim. sopimalla tapaamisia ystävien kanssa tai varaamalla paikat leffaan, keilaamaan, teatteriin tai konserttiin.

7. Anna huumorin kukkia

Kaiva esiin suosikkisketsisarjat, kun tympii ja naura sydämesi kyllyydestä. Myös tahaton huumori työpaikalla toimii aina.

8. Säästä yksi lomaviikko pimeimpään aikaan – jos mahdollista

Jos pimeää vuodenaikaa on vaikea kestää, säästä lomaviikko hankalimpaan ajankohtaan ja matkustaa jonnekin, missä on aurinkoa ja lämmintä.

9. Hemmottele itseäsi

Hemmottele itseäsi hyvällä omalla tunnolla. Käy hieronnassa, kylpylässä ja kasvohoidossa. Itsen hoitaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin. Kun voit hyvin, kehoon erittyy mielihyvähormoneja, jotka nostavat vireystasoa. Myös lämmin kylpy tai sauna voi ajaa saman asian. Myös mielimusiikkia kannattaa hyödyntää energian tuojana.

10. Anna luonnon hoitaa tehtävänsä – mukaudu luonnon kiertokulkuun

Ihminen voi usein paremmin, kun mukautuu ympäristöön ja luonnon kiertokulkuun. Joskus parasta itsehoitoa on nauttia kaamoksesta ja tehdä siitä tunnelmallista kynttilöineen, teekuppeineen ja torkkupeittoineen. Välillä on lupa hidastaa eikä aina tarvitse suorittaa ja olla tehokkaimmillaan.
 
 

Vinkit: Mehiläisen työterveyspsykologit Maaret Punto ja Minna Kars.

Lähde: Mehiläinen