Suomen Pankki: Tutkimus antoi arvokasta dataa työnantajakuvaviestinnän suunnitteluun
Suomen Pankki toteutti yhdessä Oikotien kanssa työnantajamielikuvaa kartoittavan tutkimuksen. Tulosten perusteella laadittiin uusi viestintästrategia työnantajakuvan virkistämiseksi.
Suomen Pankki oli aiemmin tehnyt tutkimuksia, joiden mukaan sen imago koettiin kyllä arvostetuksi mutta toisaalta myös jäykäksi ja byrokraattiseksi. Havainnon pohjalta päätettiin selvittää, pitääkö sama paikkansa myös työnantajakuvan kohdalla.
Työnantajakuvaa mitattiin ulkoisella ja sisäisellä tutkimuksella ensin vuonna 2019. Tulosten pohjalta Suomen Pankissa laadittiin uusi työnantajakuvaa koskeva strategia ja päivitettiin työnantajaviestintää uuteen uskoon.
– Päällimmäinen löydös oli, että tarvitsemme lisää avoimuutta, kasvottamista ja keskustelua henkilöstön kanssa. Halusimme toisaalta houkutella lisää hyviä rekrytointeja ja toisaalta taas lisätä organisaation omaa ylpeyttä meistä työnantajana, kertoo Suomen Pankin HR-asiantuntija Anna-Kaisa Riekkola.
Datavetoista viestintää
Tutkimuksen tuloksia sparrattiin Oikotien kanssa ja ensimmäiseksi päätettiin luoda työnantajan arvolupaus, joka muodostaa pohjan kaikelle työnantajatoiminnalle. Arvolupaus toimii yhtä lailla talon sisällä ohjaavana linjana kuin myös ulkoisena viestinä työnantajuudesta. Tulosten pohjalta päätettiin uudistaa myös työpaikkailmoitukset.
– Vanhoissa työpaikkailmoituksissa kerroimme itsestämme organisaationa ja vähän tehtävästä loppuriveillä. Oikotien kanssa räätälöimme kohderyhmille omat pohjat, laadimme iskulauseita dataan pohjautuen ja lisäsimme ilmoitusten visuaalisuutta, Riekkola kertoo.
Työnantajakuvan viestinnässä tehtyjen muutosten virkistämä ilme keräsi positiivista palautetta niin henkilöstöltä kuin hakijoiltakin. Lisäksi Suomen Pankki sai Suomen Innostavimmat Työpaikat -tunnustuksen ja pääsi kolmen parhaan joukkoon LinkedIn Talent Awards -kilpailun Best Employer Brand in Nordics -kategoriassa.
Yhteistyölle jatkoa
Lopuksi haluttiin vielä selvittää uudella tutkimuksella, miten muutostoimet ovat aidosti vaikuttaneet nykytilanteeseen. Uusi työnantajakuvatutkimus toteutettiin Oikotien kanssa vuonna 2022. Tutkimuksen mukaan selvää kehitystä oli tapahtunut etenkin sisäisesti, kun henkilöstön arviot työnantajasta parantuivat miltei jokaisella osa-alueella.
Jatkossa Suomen Pankissa aiotaan kiinnittää huomiota sisäisen tutkimuksen positiiviseen suuntaan ja sitä kautta kehittää ulkoista työnantajakuvaa. Oikotien kanssa uutena asiana pohditaan parempaa kohderyhmäkohtaista mediakohdennusta.
Yhteistyö Oikotien asiantuntijoiden kanssa on ollut meille todella arvokasta. Olemme saaneet työnantajakuvatutkimustulosten sparrailun kautta uusia näkökulmia ja konkreettisia keinoja työnantajakuvaviestintämme kehittämiseksi.
– Datan ja tutkimustulosten hyödyntäminen pitää ottaa paremmin huomioon viestintää suunniteltaessa. Varmasti teemme taas muutaman vuoden kuluttua uudestaan Oikotien työnantajakuvatutkimuksen. Se on antanut meille konkreettista dataa, jolla suunnitella jatkotoimia, Riekkola kertoo.