Näin viestit vastuullisesta kesätyönantajuudesta!
Vastuullinen kesätyönantajuus merkitsee montaa asiaa. Se on pidempiaikainen strategia sekä päivittäisiä tekoja. Se on uusia käytäntöjä, onnistuneita kokemuksia, avointa viestintää, oikeudenmukaisuutta, rehellisyyttä, halua kehittyä, yhteiskunnallista vaikuttamista, tien näyttämistä, rohkeutta, innovaatioita, inhimillisyyttä ja välittämistä. Se on vastuullisuusteko, josta kannattaa olla ylpeä! Alta löydät parhaat vinkit vastuullisuusviestintään!
1. Hyödynnä kampanjalogo
Kampanjan perusjäsenenä saat käyttöösi Vastuullinen kesäduuni- logon, jota voit hyödyntää viestinnässä sekä kesätyösivuillasi. Vastuullinen kesäduuni -logo on tunnistettava ja helppo tapa kertoa yrityksessä niin sisäisesti kuin ulkoisesti olevansa mukana edistämässä vastuullisia, reiluja kesätöitä. Logo on myös lupaus hyvästä kesätyökokemuksesta nuorelle ja siitä kannattaa olla ylpeä!
Hyödyntämällä logoa muistutat myös työpaikanne henkilöstöä, millaisiin vastuullisuustekoihin olette lupautuneet. Logoa kannattaa hyödyntää näkyvästi eri kanavissa kuten kesätyöpaikkailmoituksissa, kotisivuilla, sosiaalisen median kanavissa ja yrityksen muussa viestinnässä! Jos olette jo mukana kampanjassa, voitte ladata logon materiaalipankista.
2. Kerro mitä vastuullisuus teille merkitsee
Nykynuoret arvostavat ja odottavat konkreettisia vastuullisuustekoja. Pyri eroon sanahelinästä sekä ylevästä ylätason jargonista ja kerro sen sijaan miten vastuullisuus näkyy kesätyöntekijän arjessa! Kerro esimerkiksi mitä vastuullinen kesätyönantajuus teille merkitsee ja miten kampanjan kuusi periaatetta teillä toteutuvat.
3. Näy ja kuulu somessa
Kampanja ja sen työnantajat viestivät aktiivisesti toiminnastaan somessa. Käyttämällä hashtagia #vastuullinenkesäduuni ja tägäämällä meidät varmistat, että mekin huomaamme postauksesi ja voimme jakaa ne edelleen!
Twitter: @kesaduuni
Instagram: @vastuullinen_kesaduuni
Facebook: @vastuullinenkesaduuni
LinkedIn: Oikotie Vastuullinen kesäduuni
4. Tutkimustulokset käyttöön
Osallistuitko kesäduunitutkimukseen viime vuonna? Positiivisten tulosten avulla voit rikastaa rekrytointiviestintää tai rakentaa työnantajakuvaa sosiaalisessa mediassa. Nuoret arvostavat ja janoavat toistensa vertaisarvioita ja luottavat niihin! Käytä esimerkiksi lainauksia suoraan nuorten suusta rekrytointiviestinnässä.
Tuloksia voi myös käyttää sisäisessä viestinnässä. Motivoi esimiehiä kertomalla, miten hyvin asiat on hoidettu tai kerro kehityskohteista. Jakamalla tutkimustuloksia esimiehille ja henkilöstölle voit painottaa avoimuuden ja läpinäkyvyyden merkitystä organisaatiokulttuurissa. Esimiestyössä kesätyötutkimus on hyvä työkalu, jonka avulla osoittaa, mihin kannattaa kiinnitä huomiota
Etkö vielä ostanut organisaatiokohtaista raporttia käyttöösi? Mikäli osallistuit tutkimukseen kuluvalla edellisellä tai kaudella ehdit vielä ostaa raportin, ota yhteyttä: paivi.salminen-kultanen@oikotie.fi
5. Älä unohda sisäistä viestintää
Vastuullinen kesätyönantajuus on koko henkilöstön yhteinen asia. Muista viestiä myös vakituisille työntekijöillesi vastuullisuuden merkityksestä. Tarjoa heille työkaluja ja tukea toimimiseen, esimerkiksi lähettämällä heille esihenkilön kesätyöopas.
Esimiehen kesätyöopas avaa vastuullisen kesätyön periaatteita ja tarjoaa käytännön työkaluja kesätyön kehittämiseksi. Kesätyöopas on täynnä nuorten vinkkejä onnistuneeseen kesätyökokemukseen ja vastuullisten työnantajien hyviä kesätyökäytäntöjä. Kumppanina saat lisäksi käyttöösi esihenkilöiden sparrauspaketit kauden kuumista teemoista! Valmiiksi power-point muotoon pureskellut sparrauspaketit ovat helposti hyödynnettävissä esimerkiksi kesätyöesihenkilöiden koulutuspäivien aikana!