Vastuullisuus

Keva: Vastuullinen työnantaja -kampanjasta ja -tutkimuksesta välineitä sisäiseen keskusteluun

16.2.2021 klo 10:52

Julkisen alan työeläkevakuuttaja Kevan tavoitteena on integroida vastuullisuus osaksi arkea. Vastuullinen työnantaja -kampanjassa toista vuotta viihtyvä Keva kokee, että kampanja on tuonut heille konkreettista ja ihmisläheistä sisältöä sisäisen keskustelun tueksi. Tutkimus on myös kirkastanut vahvuudet ja kehityskohteet vastuullisena työnantajana.

Vastuullinen työnantaja -kampanjassa mukana olevat työnantajat sitoutuvat kehittämään vastuullisen työnantajuuden kuutta periaatetta ja kampanjan yhteydessä toteutetaan vuosittain Suomen suurin työnantajien vastuullisuutta kartoittava tutkimus. Tasa-arvo- ja yhdenvertaisuusasioiden kehittämisestä vastaava Kevan henkilöstöpäällikkö Sonja Helin on vaikuttunut kampanjan aidosta otteesta ja hyödyllisestä sisällöstä.

Kampanjan teemoja on lähestytty poikkeuksellisen ihmisläheisesti ja sisällöt ovat helposti ymmärrettävissä. Toivomme, että Vastuullinen työnantaja -kampanja kehittää monimuotoisuusajatteluamme ja auttaa lisäämään sisäistä keskusteluamme. Kampanja ja tutkimus antavat konkreettista vastuullisuustietoa ja opastavat nostamaan tärkeitä aiheita esille. Aito vastuullinen työnantajuus lähtee sisältä, pitkäjänteisen kehityksen myötä, kertoo Helin.

Tutkimus viestii vastuullisuutta henkilöstölle

Vastuullinen työnantaja -tutkimuksessa työntekijä vastaa kokemuksiinsa seuraavilla vastuullisuuden osa-alueilla: syrjimättömyys, työelämän tasapaino, työtehtävien mielekkyys, tasapuolisuus ja oikeudenmukaisuus, esihenkilötyö, hakijakokemus, yleinen tyytyväisyys ja kestävä kehitys. Tutkimuksen osa-alueet auttavat vastaajaa havainnoimaan, mitä kaikkea vastuullisuuteen voi kuulua, ja mitä asioita työnantaja on sitoutunut kehittämään.

- Vastuullinen työnantaja -kampanjaan ja -tutkimukseen osallistuminen on jo itsessään vahva viesti henkilöstölle. Monet vastuullisuusasiat kaipaavat konkretisointia ja sanoitusta, jota Vastuullinen työnantaja -tutkimus hienosti tarjoaa, toteaa Kevan viestinnän asiantuntija Jouni Kempas.

Olemme saaneet herätettyä parempaa keskustelua Oikotien tutkimuksen avulla

Keva julkaisi Vastuullinen työnantaja -tutkimustuloksensa verkkosivuillaan ja summasi samalla vahvuutensa ja kehittämiskohteensa vastuullisena työnantajana. Lisäksi tutkimuksen tulokset käytiin läpi yhdessä henkilöstön kanssa Teams-aamukahveilla. Mukana oli myös Vastuullinen työnantaja kampanjapäällikkö Hanna Auvinen.

- Läpinäkyvyys on yksi olennainen osa vastuullisuutta, eikä tunnistettuja kehityskohteita tai vahvuuksia ole syytä peitellä. Oikotien Vastuullinen työnantaja -tutkimuksen avulla olemme saaneet herätettyä entistä konkreettisempaa keskustelua sisäisesti, koska sen teemat yhdistyvät hienosti arjen vastuullisuuteen, Kempas iloitsee.

Tänä vuonna Keva syventää kampanjakokemustaan ryhtymällä Vastuullinen työnantaja -kampanjan pronssikumppaniksi. Myös vuoden 2021 tutkimus lähestyy.

- Seuraavaksi suunnitelmissa on tehdä Oikotien kanssa artikkeli, jossa työntekijämme sanoittavat, mitä työn merkityksellisyys heille tarkoittaa. Tämä vastuullisuuden osa-alue nousi positiivisesti esiin myös näissä tutkimustuloksissa ja selkeästi työn merkityksellisyys puhuttelee meitä kevalaisia. Odotamme myös mielenkiinnolla, miten kulunut poikkeuksellinen vuosi ja etätyöskentely näkyvät Vastuullinen työnantaja -tutkimuksessa, esimerkiksi työelämän tasapainon ja hakijakokemuksen osalta, Helin kertoo.

Haluatko lisätietoa Vastuullinen työnantaja -tutkimuksesta? Lue lisää ja osallistu kampanjaan sekä tutkimukseen täältä. Tutkimuksen tiedot kerätään aikavälillä 15.2.-30.4.2021.

Toimittaja: Annika Lundmark
Kuvaaja: Matti Saarivuori