Case: Satakunta syytä rakastua ruokaan -kampanjalla vetovoimaa Satakunnan elintarvikealalle
Rauman kauppakamari kiittää Oikotietä asiantuntemuksen ja verkostojen lisäksi laadukkaasta videotuotannosta.
Elintarvikeala on vahvassa kasvussa Satakunnassa, ja osaajille on tarvetta nyt enemmän kuin koskaan. Tähän haasteeseen vastatakseen paikalliset yritykset ja oppilaitokset löivät viisaat päänsä yhteen ja lähtivät ideoimaan tapaa levittää tietoisuutta elintarvikealan työmahdollisuuksista Satakunnan seudulla.
”Kampanjan tarve nousi yrityskentästä. Isoilla ja keskisuurilla yrityksillä oli yhteinen toive saada osaajia elintarvikesektorille aina tuotannosta toimihenkilöihin”, kertoo Rauman kauppakamarin toimitusjohtaja Riikka Piispa.
”Samalla halusimme nostaa esille jo alalla työskentelevien ammattiylpeyttä ja tekemisen iloa sekä levittää tietoa siitä, kuinka merkittävällä toimialalla ollaan töissä.”
Kampanjan kohderyhmää ei rajattu maantieteellisesti, vaan viestiä lähdettiin viemään läpi valtakunnan tasolla.
”Yksi tavoitteemme oli, että poliittiset päättäjät huomaisivat maakunnan tekemisen. Lisäksi pyrimme siihen, että oppilaitoksissa havaittaisiin elintarvikealan opiskelupaikkojen tarve”, Piispa kertoo.
Dokumentti taipuu moneen
Satakunnan seudulta useampi yritys on aiemminkin kertonut itsestään ja alueen vetovoimatekijöistä yhdessä Oikotien kanssa ”Meillä on töitä” -kampanjassa. Sen pohjalta oli matala kynnys lähteä toteuttamaan uutta, spesifisti elintarvikealalle suunnattua kampanjaa.
Kampanjaa varten toteutettiin pitkä dokumenttielokuva ”Satakunta syytä rakastua ruokaan”, jossa seurataan paikallisen perheen tutkimusmatkaa Satakunnan seudun elintarvikealan yrityksiin upeissa kesäisissä maisemissa. Kampanjan tarpeisiin luotiin myös verkkosivut sekä lyhyempiä videoklippejä yritysten käyttöön.
”Videoaineisto mahdollistaa monipuolisen ja houkuttavan työnantajakuvan viestinnän. Sen avulla voimme viestiä toimialan työpaikoista, kesärekryistä tai mihin ikinä yritykset haluavatkaan kohdentaa omaa kampanjointiaan”, Piispa hehkuttaa.
”Pyrimme hyödyntämään videoita myös oppilaitoksissa yhteistyössä opojen kanssa. Dokumentti kestää aikaa ja sille on useita käyttötarkoituksia.”
Yhteen hiileen puhaltaen
Piispa antaa Oikotielle tunnustusta onnistuneesta yhteistyöstä. Varsinkin Oikotien asiantuntemus ja verkostot ovat olleet iso apu työnantajanäkyvyyden rakentamisessa.
”Olemme saaneet luotettavaa tietoa siitä, minkä tyyppinen tekeminen osuu maaliin ja mikä ei. Videotuotannossa olemme voineet koko ajan luottaa siihen, että laadusta ei tingitä”, Piispa kiittää.
Seuraavaksi Satakunnassa katseet kääntyvät kotimaan ulkopuolelle ja töitä tehdään kansainvälisten osaajien tavoittamiseksi. Työnantajakuvan kehittäminen on pitkäjänteistä työtä ja Piispa korostaakin, että kampanja on yksi palanen jatkuvaa kehitystä. Alueen toimijat kehittävät jatkuvasti yhteistyötä niin työnantajamielikuvan parissa kuin myös tuotekehityksen, alueen vetovoimaisuuden ja koulutuksen saralla.
”Onnistuimme siinä, että kokosimme ison joukon yrityksiä saman kampanjan alle ja saimme dokumentista toimivan kokonaisuuden. Sivutuotteena kampanja on lisännyt yritysten välistä yhteistyötä. Se on upea juttu.”