Media- ja viestintäala

Digitalisoituminen ja median murros ovat muokanneet media- ja viestintäalaa tuoden alle uusia tekijöitä, kanavia ja toimintamalleja. Projektimaisuutensa ansiosta ala työllistää yhä enemmän freelancereita.

Media- ja viestintäalan ammattilaiset työskentelevät pääsääntöisesti yrityksille tai tiedotusvälineille. Tiedottaja ja viestintäpäällikkö huolehtivat yritysten tiedotuksesta, maineesta ja sidosryhmäsuhteista. He toimivat usein yhteistyössä mainos- ja viestintätoimistojen kanssa.

Tiedotusvälineille työskentelevien toimittajien tehtävänä on kertoa maailmasta objektiivisesti ja totuudenmukaisesti. Työn rytmi on nopeutunut ja uutisia tehdään samanaikaisesti useaan kanavaan. Internet on tuonut alalle uusia toimijoita, kuten bloggaajia ja vloggaajia, joista osa toimii tietyn median alaisuudessa. Alan vakituiset työpaikat ovat vähentyneet ja ala työllistää runsaasti yrittäjänä toimivia freelancereita, joiden työkenttä aiempaa mobiilimpi. Alalla työskentely vaatii monitieteellistä osaamista, vuorovaikutustaitoja ja sekä uusien taitojen ja teknologioiden nopeaa omaksumista.

Miten alalle?

Viestintä- ja media-alaa voi opiskella kaikilla koulutustasoilla ammattiopistoista yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin. Ammattikouluissa voi suorittaa esimerkiksi kuvallisen ilmaisun ja ja audiovisuaalisen viestinnän perustutkinnon. Viestintää ja journalismia voi opiskella ainakin Jyväskylän, Helsingin ja Vaasan yliopistoissa.

Keskipalkkoja

Lisää palkkatietoja Palkkavertailusta

  • 2352 € / kk Valokuvaaja
  • 2526 € / kk Sisällöntuottaja
  • 3434 € / kk Tuottaja
  • 3503 € / kk Viestintäkonsultti
  • 3649 € / kk Toimittaja
  • 4793 € / kk Vastaava tuottaja
  • 6273 € / kk Päätoimittaja
  • 7192 € / kk Viestintäjohtaja