Asiakaspalvelutyö

Asiakaspalvelun tavoitteena on auttaa ja opastaa ihmisiä yrityksen tuotteiden ja palveluiden käyttäjänä. Korkeatasoinen asiakaspalvelu edistää asiakastyytyvyyttä ja lujittaa asiakkaiden sitoutumista yritykseen.

Asiakaspalvelutehtävät voivat keskittyä myyntialalle, toimistoon, tekniseen neuvontaan, hotelli- tai ravintola- tai matkailualalle. Työ edellyttää palvelualttiutta ja kykyä kommunikoida erilaisten ihmisten kanssa. Työn haasteena on palvella jokaista asiakasta yksilöllisesti ja hänen tarpeisiinsa keskittyen. Etenkin teknisessä neuvontatyössä valttia ovat kärsivällisyys ja kyky selittää monivaiheisia ohjeistuksia ymmärrettävästi ja selkokielellä.

Asiakaspalvelutyö voi tapahtua suorassa kontaktissa tai puhelimen tai verkon välityksellä. Tulevaisuudessa verkossa tarjotun chat-muotoisen asiakaspalvelun määrä lisääntyy huomattavasti.

Miten alalle?

Asiakaspalveluun ja myyntiin suuntautuvan liiketalouden ammatillisen perustutkinnon merkonomi-opinnot antavat hyvän pohjan asiakaspalvelu- ja myyntitehtäviin. Alan opintoja voi suorittaa ammattikoulussa, etäopintoina ja oppisopimuskoulutuksella.

Asiakaspalvelualalla järjestetään myös paljon erilaista lyhyt- ja täsmäkoulutusta. Monet yritykset vastaavat asiakaspalvelijoidensa koulutuksesta itse.

Keskipalkkoja

Lisää palkkatietoja Palkkavertailusta

  • 2213 € / kk Asiakaskoordinaattori
  • 2405 € / kk Asiakaspalvelutyöntekijä
  • 3385 € / kk Asiakaspalvelu- ja markkinointivastaava
  • 4823 € / kk Asiakaspalvelupäällikkö