S-ryhmä panostaa suomalaisten parempaan arkeen kehittämällä uusia digitaalisia palveluita. Työtä on nyt tarjolla runsaasti.

Asiakkaita tungeksii hotellin aulassa. Ihmismassa on tiivis, kainalot hikoavat ja lämpötila nousee. Pinna kiristyy. Kauanko tässä pitää vielä jonottaa?

Ei kauaa, jos kysytään S-ryhmän Marianne Uimoselta. Hyvin pian jonottaminen voi itse asiassa jäädä kokonaan historiaan.

”Digitaalinen palvelukehitys tulee muuttamaan asiointia”, hän toteaa.

Uimonen työskentelee S-ryhmän matkailu- ja ravitsemiskaupan ketjuohjauksessa digitaalisen palvelukehityksen tiiminvetäjänä.  

”Minun tehtäväni on paitsi tukea tiimiä, myös hahmottaa digitaalista tulevaisuudenkuvaa ja maailmaa, jossa elämme esimerkiksi kahden vuoden kuluttua”, kuvailee Uimonen.

Parhaillaan työn alla on esimerkiksi mobiiliavainpalvelu ja itsepalveluautomaatteja helpottamaan sisäänkirjautumista hotelliin.

“Elän siitä, että koko ajan tehdään uutta. Merkityksellisyyttä työhöni tuo se, että palveluita kehittämällä helpotan ja parannan niin monen ihmisen arkea”, Uimonen sanoo. 

Kysyntää uusille osaajille

Ketterässä organisaatiossa tiiminvetäjällä on tiettyjä samoja, päivittäisiä työtehtäviä ja vakiintuneita toimintatapoja, mutta ei yhtään samanlaista työpäivää.

“Haastattelemme asiakkaita, suunnittelemme palveluita heidän kokemuksensa pohjalta, rakennamme uutta ja testaamme rakennettua käytännössä”, Uimonen luettelee.

Moni saattaa ajatella, että digitaalisessa palvelukehityksessä on kyse koodaamisesta. Uimonen huomauttaa, että enemmän kuin koodista, kyse on ihmisistä.  

“Ensin pitää tietää, mitä asiakas tarvitsee ja millainen palvelu tai toiminto helpottaisi hänen arkeaan. Koodi tulee vasta sen jälkeen.”

Matkailu- ja ravitsemiskaupan 14 hengen digikehitystiimiin mahtuu monenlaista osaamista ja persoonallisuuksia.

“Kaikki saavatkin olla erilaisia. Meillä on täällä hyvä, kunnioittava ilmapiiri ja vahva keskinäinen luottamus.”

Aiemmin palvelumuotoilu ja koodauspalvelut ostettiin pitkälti ulkopuolelta. Nyt halutaan tehdä toisin, sillä S-ryhmä panostaa vahvasti uusiin digitaalisiin palveluihin.

“Kun osaaminen on talon sisällä, kertyy meille parempi ymmärrys asiakkaasta ja voimme myös reagoida nopeammin”, Uimonen sanoo. 

Uusia osaajia etsitään parhaillaan ja paikkoja on runsaasti auki. 

Redesignarki.fi -kampanjalla haemme muun muassa lisää palvelumuotoilijoita sekä esimerkiksi mobiiliin erikoistuneita kehittäjiä”, vinkkaa Uimonen. 

Työtä aidolla arvopohjalla

Uimosen ensimmäiset omat kokemukset S-ryhmästä työnantajana ajoittuvat opiskeluvuosille. 

“Tein viikonlopputöitä kaupan puolella. Meillä oli työpaikalla tosi hyvä henki ja S-ryhmästä jäi positiivinen kuva työnantajana”, hän muistelee.

Markkinoinnin tradenomiksi valmistunut Uimonen palasi S-ryhmälle 11 vuotta sitten S-ryhmän verkkopalvelun S-kanavan pääkäyttäjäksi. Polku vei siitä edelleen tuotepäälliköksi ja lopulta tiimiesimieheksi digitaalisen palvelukehityksen puolelle. Ketjuohjaukseen Uimonen siirtyi pari vuotta sitten.

“Työnantaja on kouluttanut esimiestehtäviin hyvin ja tukenut myös ammatillisessa kouluttautumisessa”, Uimonen kehuu. 

Uimonen pitää S-ryhmässä erityisesti siitä, että se on osuustoiminnallinen yritys. Tämä luo hänen mukaansa aivan erilaisen arvopohjan tehdä työtä.

“Tämä ei ole pörssiyhtiö, eli tarkoitus ei ole optimoida osakkeenomistajan kukkaroa vaan asiakasomistajan kokemusta. Vaikutamme oikeiden ihmisten elämään ja arkeen, mikä on äärimmäisen hienoa.”

 

Lue myös: 

S-ryhmä: Kokin työssä palkitsevinta on nähdä oma kädenjälkensä