Keskittymiskyky voi kärsiä niin hälyisessä toimistossa kuin sekaisessa kodissakin. Pienet kikat auttavat aivoja toimimaan optimaalisemmin.

Keskittymiskyky hajoilee herkästi. Huolet, stressi, väsymys, vähäinen mielenkiinto tehtävään ja monenmoiset sairaudet ja puutostilat verottavat sitä usein ensimmäisenä.

Nykyinen elämäntyylimmekin nakertaa keskittymiskykyä. Teemme monia asioita samaan aikaan, totutamme aivojamme ”pikaruokaan” eli esimerkiksi kirjojen lukemisen sijaan silmäilemme vain lyhyitä tekstinpätkiä somessa.

Jotkut meistä ovat todella herkkiä äänille ja pelkkä työympäristö voi sotkea keksittymiskyvyn; hälinä, pirisevät puhelimet ja jatkuvasti jotain kyselevät kollegat. Yksi tottuu tasaiseen taustahälyyn, toinen herpaantuu joka kerta kuuntelemaan kahvinkeittimen pörinää.

Motivaatio on yksi suurimmista keskittymiskyvyn ylläpitäjistä tai katkaisijoista. Kun ei yhtään kiinnosta, on keskittyminen todella haasteellista. Joskus auttaa, kun haaveilee jostain hauskasta, mitä työstä saatavalla palkalla voi tehdä.

Suurin osa töistämme vaatii keskittymiskykyä. Ja sitä voi harjoittaa.

Jos mieli vaeltaa jatkuvasti muualla kuin työtehtävissä, kokeile seuraavia konsteja:

1. Organisoi ja ajoita. Valmistele jo edellisenä iltana lista töistä, jotka täytyy hoitaa ja aseta ne tärkeysjärjestykseen. Näin saat myös kokonaiskuvan ajanhallinnastasi, jos joku vaikka tarjoaa lisähommia.

Ajoita eniten keskittymistä vaativat hommat aikoihin, jolloin ne onnistuvat sinulta parhaiten; hiljaisiin toimistoaikoihin tai energisimpiin hetkiisi, esimerkiksi aamun ensimmäisiin tunteihin.

2. Kerro kollegalle, perheelle, ystävälle, kuka tahansa työtäsi keskeyttääkin, että jutteleminen vaikeuttaa työtäsi. Et ole epäystävällinen tylsimys, vaikka näin teetkin. Jääkylmä fakta on, että sinulle maksetaan palkkaa työstä, ei seurustelusta.

Jos teet töitä kotona, jaottele työaika selkeästi erikseen vapaasta, jotta perheesi ymmärtää, milloin olet töissä ja milloin vapaalla.

3. Blokkaa melu. Käytä ronskisti korvatulppia tai kuulokkeita, kun tarvitset ultimaattista työrauhaa. Ei ihan oikeasti ole tehtäväsi toimia samaan aikaan kuuntelevina korvina jonkun joutaville jorinoille.

4. Pidä tarpeeksi taukoja, Kun väsyttää, nälättää, janottaa tai aivot lyövät ihan tyhjää, nouse ylös, jaloittele, juttele ja venyttele. Buuttaa koneistosi keskittymällä hetkeksi johonkin ihan muuhun.

5. Freelancerit, yrittäjät ja etätyömahdollisuuden omaavat voivat vaihtaa työympäristöä mielensä mukaan. Monesti freelancer kuitenkin jumittuu kotiin pienen työtilansa vangiksi. Kotona on loputtomasti keskittymistä häiritseviä tekijöitä, pyykkivuoria, pölypalloja, likaisia tiskejä, ihan koko henkilökohtainen elämä, jota henkisesti paetakseen pitäisi olla vähintään Houdini.

Siirrä siis toimisto välillä kahvilaan, puistoon tai vaikka kirjastoon ja kokeile, josko keskittymiskykysi hiukan parantuisi.

 

Voitolla työhön -blogin kirjoittaja on vaihtelevissa keikkatöissä kannuksensa ansainnut ja kirjoittamisesta virtaa imevä ikuinen pätkätyöläinen.

 

 

 

 

 

 

 

Lisää uusi kommentti