Miten pitkälle menisit rahan eteen? Aika moni saa tänä päivänä palkkaa myös petoksia vastaan.

Telemarkkinoijat ovat kautta aikain saaneet huutia lankoja ja tukiasemia pitkin. Puhelinmyynti on yleensä rehellistä työtä, joka kuitenkin koetaan usein häirinnäksi. Valitettavasti homma ei ole muuttumassa helpompaan suuntaan. Puhelimitse tapahtuvaan myyntiin on tullut viime vuosina paljon huolestuttavia muutoksia. Huijarit ja pakkomyyjät roiskivat alan ihmisten niskaan lisää rapaa ja nostavat normikansalaiset varpailleen.

Tuotteita ja palveluita myydään joskus puhelimitse erittäin arveluttavin, jopa puhtaasti epärehellisin keinoin. On lukemattomia tapauksia, joissa puheluun vastannut henkilö ei missään nimessä ole tilannut tuotetta/palvelua, mutta ”kauppa” on klousattu silti.

Myyjät nauhoittavat puhelut ja käyttävät mitä tahansa myöntävää vastausta ”todisteena” asiakkaan tilauksesta. He hakevat siis pelkkää kyllä-sanaa palvelun tilaamisen sijaan. Kaikkihan me olemme uutisista kuulleet, että huijauspuheluita tulee joskus ulkomaita myöten. Näissä tapauksissa laskua saattaa muodostua, kun numeroon soittaa takaisinpäin. Vastaavasti puhelussa saatetaan kysyä esimerkiksi englanniksi ”Kuuletko minua?” ja myöntävä vastaus sinetöi jälleen mojovan laskun.

Kolmas huijaustapa on lähettää henkilölle, joka ei ole edes välttämättä yrityksen asiakas, perusteeton lasku, ja kun hän soittaa asiaa selvitelläkseen, maksaa puhelu maltaita per minuutti.

Pääni meinaa pamahtaa, kun mietin, kuinka tällainen toiminta voi jatkua ja yhä enenevässä määrin. Yhä käsittämättömämpää asiasta tekee se, että tällaisia aivan selkeitä huijaustapauksia saattaa mennä jopa perintään asti ja niitä puidaan oikeudessa vuosikausia.

Jos huijattu tekee sen virheen, että hämäännyksissään maksaa ensimmäisen laskun huijarifirmalle, on sonta tosiaan tuulettimessa. Maksamalla laskun hyväksyt sopimuksen. Aiheetonta laskua ei tarvitse maksaa, mutta siihen pitää reagoida. Ensimmäinen askel on tehdä kirjallinen reklamaatio yritykselle, joka laskun on lähettänyt. Lasku pitää siis kiistää, jotta lisäkulujen ja korkojen kasvu saadaan katkaistuksi. Mahdollisista jatkotoimenpiteistä kannattaa kurkata Kilpailu- ja kuluttajaviraston sivuilta.

Huijauspuhelut ovat erityisesti yrittäjien ja pienyrittäjien vitsaus. Esimerkiksi yritysten yhteystietoja ja näkyvyyttä hoitavat yritysrekisterit ja näkyvyyspalvelut ovat tiedettävästi aiheuttaneet edellä mainittuja ongelmia. Jollekin huonotuuriselle yksityisyrittäjälle kyllä-vastauksia kalastelevia soittoja tulee useita päivittäin. Valitettavaa kaikille, että asiallisia myyntipuheluita ei välttämättä voi erottaa huijaussoitosta.

Soittohuijaukset ovatkin ikävä ilmiö myös siksi, että rehellistä puhelintyötä tekevien työ vaikeutuu vielä enemmän. Ihmiset luulevat jokaisen ”vieraan” puhelun olevan huijaus eivätkä uskalla henkäistä luuriinsa juuta tai jaata. Kun työskentelin lehden toimituksessa, soittelin joskus arvontojen voittajille ja kerroin iloiset uutiset. Paitsi, että oli aina työn takana saada henkilö pysymään puhelimessa niin kauan, että sain uutiseni ilmoille.

Kuka siellä huijauspuhelun toisessa päässä sitten on? Oletan, että ihan tavallinen ihminen. Ihminen, joka tarvitsee työtä ja siitä saatavaa palkkaa. Tuskin petoksien tehtailu kenenkään ihanneduuni on. Ehkä henkilö on yrittänyt parhaansa saada rehellistä työtä tai ehkä tästä työstä maksetaan paremmin kuin jostain muusta. Ehkä näillä huijaussoitoilla elätetään pieniä lapsia tai opiskellaan lääkäriksi. Varsinainen rikollinen on epärehellisellä pohjalla toimivan yrityksen perustaja.

En yleensä kannata kaikkiin mahdollisiin vaaroihin varautumista, tämä kyseinen ilmiö ärsyttää jostain syystä erityisesti. Koti- ja työrauhan häirintä, vieläpä rikollisella motiivilla - jotenkin valtavan epäpyhää.

Suosittelenkin kaikille yksinkertaista keinoa suojata itsensä ihan kaikenlaisilta puheluväärinkäsityksiltä; Ota appi! Puheluita nauhottavia appeja löytyy joka puhelimeen ihan ilmaiseksi. Jonkun verran kapasiteettia ne vievät, mutta se on pieni hinta mielenrauhasta. Useat näistä appeista toimivat niin, että voit puhelun jälkeen valita, talletatko sen vai poistatko.

Työttömyyttä tarpeeksi kokeneena pienen lapsen äitinä ymmärrän kyllä, että joskus rahan eteen ylitetään omiakin moraalikynnyksiä. Huijausfirmassa työskentelevän kannattaa kuitenkin pitää mielessä, että tähän toimintaan on väistämättä tulossa muutoksia ja useat yritykset joutuvat vielä toiminnastaan tilille. Vaikeuttaa elämää entisestään, jos työnteosta saa merkinnän rikosrekisteriin.

 

 

Lisää uusi kommentti