Joskus työssä voi joutua suoranaisen kiusanteon kohteeksi. Toisen työn häiritseminen, vaikeuttaminen tai tuhoaminen voi olla myös tietyllä tavalla tahatonta.

Lähikauppakeskuksessamme on ravintolayrittäjä, jonka tiloja joutilas nuoriso kävi sotkemassa useamman kuukauden ajan. Ravintolan tilat näes kattoivat myös osan kauppakeskuksen käytävää, jossa oli asiakaspaikkoja.

Sotkuisten hengailijoiden kanssa ei löytynyt asiallista keskusteluyhteyttä, eikä ravintoloitsija voinut jatkuvasti vahtia käytäväaluetta. Tilat olivat täynnä roskia omien eväiden syömisestä, istutukset kärsivät ja maksavia asiakkaita häirittiin. Kauppakeskuksen johdosta tai vartijoista ei ollut juuri apua. Ravintoloitsija sai tarpeekseen ja sulki päiväksi yrityksensä. Hän harkitsi lopettavansa kokonaan.

Viimeisenä oljenkortenaan yrittäjä avautui asiasta julkisesti alueen facebook-ryhmässä. Jotain tapahtui. Ihmiset tunsivat sympatiaa yrittäjää kohtaan. Moni myös ymmärsi, että häiriötä aiheuttaneet nuoret kaipasivat omaa paikkaa ja puuhaa. Ongelmia ilmeni selkeästi enemmän nuorisotalon ollessa suljettuna.

Järjestettiin tapaaminen, jossa ilkivallantekijät pyysivät ravintoloitsijalta anteeksi ja menneet sovittiin. Tulevaisuus on tämän tarinan osalta avoin, mutta vaikuttaa lupaavalta.

Tahaton sabotaasi voi olla yhtä aikaavievää. Työn vaikeuttaja ei välttämättä edes ymmärrä aiheuttavansa turhia ongelmia. Esimerkkinä voi käyttää vaikkapa toimittajien yleistä ongelmaa, juttua uudelleen kirjoittavaa haastateltavaa.

Toimittaja on kirjoittanut jutun ammattitaitoisesti ja tarvittavia näkökulmia käyttäen ja lähettää tekstin tarkistettavaksi yhteistyökumppanille tai haastateltavalle. Tarkoitus on vain katsoa, että faktat ovat oikein. Tekstin tarkistaja alkaa kuitenkin kirjoittaa koko juttua uudelleen omin sanoin. Hän ei ymmärrä omaa osaansa jutun teossa, vaan yrittää lisätä tekstiin omin sanoin kaiken, mitä on ikinä halunnut tuoda julki aiheen suhteen.

On kiusallista ja joskus haastavaa selventää, että jutun kirjoittaa toimittaja ja että haastateltava tai muu yhteys on jutun tietolähde muiden muassa.

Asiakaspalvelijat kohtaavat usein asiakkaita, jotka sabotoivat oman tyytymättömyytensä nimissä myös muita asiakkaita. On vaikea vetää raja, jos mikään ei kelpaa ja joudutaan pattitilanteeseen.

Auktoriteetista on apua tilanteissa, joissa työnteon rauhaa häiritään. Keikkatyötä tekevällä ei välttämättä vieraassa paikassa juuri auktoriteettia ole. Onkin tärkeää, että sekä esimiehet että kollegat seisovat myös keikkailijan rinnalla, jos ongelmia ilmenee.

Kun työtä ajattelee elannon hankkimisena, on se monelle melko pyhä asia. Kukaan meistä ei halua suorituksensa huononevan jonkun toisen vuoksi. Usein arvostus omaa työtä kohtaan peilautuu myös suhtautumisessa muiden työhön.

 

Voitolla työhön -blogin kirjoittaja on vaihtelevissa keikkatöissä kannuksensa ansainnut ja kirjoittamisesta virtaa imevä ikuinen pätkätyöläinen.

Lisää uusi kommentti