Kenellekään ei varmaan tule enää uutisena, että istumatyö heikentää terveyttä. Istumatyö hidastaa aineenvaihduntaa ja huonontaa ryhtiä, mutta jatkuva näytön edessä työskentely kuivattaa myös silmiä ja ihoa.

Näiden vinkkien avulla teet toimistotyöskentelystä miellyttävämpää:

Ongelma: Aineenvaihdunta jämähtää ja selkä jumittuu

Tässä istuessani tunnen, kuinka lihakseni heikentyvät, luustoni surkastuu ja valtimoni hiljalleen luovuttavat. Minulla on tuttavia, joiden jalat turpoavat päivän aikana niin pinkeiksi, että kotimatkalle on oltava eri kengät.

Istumatyöntekijän ryhti huononee helposti, moni meistä rötköttääkin koneen edessä kuin kärryistä pudonnut perunasäkki. Seitsemän tuntia on tutkimusten mukaan aivan maksimiaika, jonka päivässä saisi istua. Edes töiden jälkeen suoritettu parin tunnin pellehyppysessio ei kompensoi terveydellisesti koko päivän istumista.

Tiheät tauot ja istuma-aikojen lyhentäminen sen sijaan auttavat jo terveydellisestikin. Tavara on saatava liikkeelle pitkin päivää.

Joka kerta kun nouset seisomaan, vireytesi lisääntyy, sykkeesi kiihtyy ja verenkiertosi ja aineenvaihduntasi vilkastuvat. Sama vaikutus ei siis tule hauskoista tai ”eksoottisista” nettivideoista, vaikka ne kuinka herättäisivät hykerryttäviä tuntemuksia.

Myös lihakset saavat liikahtamisesta hiukan töitä, jolloin energiaa kuluu enemmän ja voit nauttia kahvipullasi hiukan paremmalla omallatunnolla.

Haluatko parantaa ja pidentää elämääsi? Valitse alla olevista.

Ratkaisut:

Minimi: Keskeytä työnteko tunnin välein, venyttele, kyykistele tai vedä pikainen nettijumppasessio. Liian vaivalloista? No vaihda hyvä ihminen vähintään välillä edes toinen jalka toisen päälle, ota kasvoillesi erilainen ilme tai käännä päätäsi.

Maksimi: Hanki tasapainotuoli, joka vahvistaa kehosi syviä lihaksia ja vaatii keholtasi ja aivoiltasi pientä aktivoitumista istuessasi. Tai vielä parempi, hanki pystypöytä ja elä vuosikausia pidempään kuin me raihnaiset röhnöttäjät.

Ongelma: Kaikki kuivuu

”Näyttönaama” on jo ihan oikea käsite. Näytöiltä hehkuvan sininen valon, HEVin (high-energy visible light), ei ole aukottomasti todistettu vahingoittavan ihoa samaan tyyliin kuin auringon, mutta ainakin se kuivattaa niin ihoa kuin silmiäkin.

Kauneusteollisuus kuhisee jo ”screen-screenejä” eli kosmetiikkatuotteita, jotka estävät sinisen valon aiheuttamaa kuivumista sekä sen oletettuja vanhentavia vaikutuksia.

Aiheutti näyttö sitten iho-ongelmia tai ei, kannattaa muistaa, että jos työpisteesi edessä tai vieressä on ikkuna, saat ainakin uv-säteilyä koko päivän edestä.

Oma ihoni ainakin kiristelee, läiskiintyy ja kiiltelee näytön edessä melko nopeastikin. Myös silmäni turpoavat, punoittavat ja tuntuvat usein roskaisilta. Toisin sanoen näytän pitkän toimistopäivän päätteeksi siltä kuin minut olisi herätetty henkiin noin kolme päivää kuolemani jälkeen.

Mitä siis voimme tehdä tälle ulkonäköämme ja näköämme turmiollisesti kohtelevalle valo-ongelmalle?

Ratkaisut:

Minimi: Voisimme alkaa työskennellä hiihtomaski tai moottoripyöräkypärä ja aurinkolasit päässämme...

Maksimi: Tai sitten voimme suosia suojaavaa, antioksidanttista kosteusvoidetta ja suihkutella kasvoillemme kosteuttavaa kasvovettä pitkin päivää.

Meille herkkäsilmäisille on olemassa filttereitä ja keltalinssisiä ”tietokonelaseja”, jotka blokkaavat suuren osan silmiä rasittavasta valosta. Toki kosteuttavat silmätipat tuovat myös mukavaa helpotusta hiekkaisiin silmiin.

Toimistotyö on vaarallista. Kahdeksan tunnin työpäivä takapuolella vietettynä nostaa viikatemiehen vierailun riskiä jopa 15 prosentilla. Noustaan siis seisomaan, jotta saamme toljottaa rakkaita ruutujamme vielä jokusen vuoden verran.

 

Lisää uusi kommentti