Olen pahoillani, mutta minusta tuntuu yhä useammin, että olen epäpätevien ihmisten ympäröimä.

Aivan kuin osa alani ihmisistä polkisi paikallaan, tai jopa peruuttaisi ammatillisesti. Johtuuko se kiireestä, uupumuksesta, ammatillisesta kriisistä tai liiasta ruutujen tuijottelusta? En tiedä, mutta se vaikuttaa päivittäin jo omaankin työskentelyyni.

Tunnen laajan otannan erittäin ammattitaitoisia ihmisiä, jotka palkkaisin itse sekunnin sadasosassa hommiin, jos olisin siinä asemassa. Itse asiassa, olen yksi heistä. Minä ja suuri osa tästä porukasta toimimme freelancereina, yrittäjinä – itsemme työllistäjinä. Kuka tahansa voi ostaa meiltä palvelua. Moni ostaakin. Mutta vielä useampi voisi.

Viittaan ”epäpätevillä” henkilöihin, jotka tietävät ja tuntevat tämän mainitsemani ammattitaitoisen porukan, mutta eivät käytä palveluitamme. He tosin haluavat hyötyä meistä mahdollisimman paljon. Kyselevät ja lypsävät apua ja neuvoja tavatessamme työtilaisuuksissa. Pyytelevät kahvipalkalla konsultointia tuttavuuden nimissä.

Palvelua he eivät kuitenkaan ole valmiita ostamaan. He ostavat halvemmalla tai tekevät itse muun ohessa. Tästä johtuen tapahtuu virheitä ja syntyy sellaista jälkeä, jota korjaillaan jälkeenpäin hiki hatussa. Kalliilla.

On turhauttavaa ja myös huolestuttavaa, että rekrytoivissa ja työtilauksia tekevien asemissa on ihmisiä, jotka eivät tunnu sisäistävän, keneltä työ kannattaa tilata. Ikävä sanoa, mutta on ongelma, kun päättävällä pallilla on ihminen, josta aika on ajanut ohi tai joka on alun alkaenkin kyvytön työhönsä. Tästä alkaa ketjureaktio, joka vain lisää virherekrytointeja ja -yhteistöitä.

Ymmärrän, että säästöt ovat joka paikassa pinnalla. Edelläkävijä kuitenkin ymmärtää, että laadukas palvelu tulee pidemmän päälle edullisemmaksi kuin epämääräinen sähellys, joka täytyy jälkikäteen korjata tai joka ei palvele asiakkaita.

Lukisitko sinä mielummin jutun, joka sisältää uusinta tietoa ja raikkaan näkökulman vai jutun, joka on joten kuten päivitetty parin vuoden takaa?

Toinen omaan työhöni vaikuttava ammattitaidottomuuden osa ovat ihmisten huolestuttavasti köyhtyneet viestintätaidot. Jopa viestinnän ammattilaiset kompuroivat tällä kentällä käsittämättömän paljon.

Tilaan paljon tavaraa työssäni. Yritykseltä A tilatessani saattaa yhden näytepakkauksen saamiseen kulua kolmatta viikkoa. Ensimmäisen lähettämäni meilin vastaukseen kuluu aikaa. Kun siihen sitten aikanaan vastataan, kuluu taas tuhottomasti aikaa tarkentavien kysymysten käsittelyyn. Jos/kun tavara saadaan vihdoin postin/lähetin matkaan, jollain ihmeen kaupalla siihenkin kuluu päiväkausia. Tosin ei ole harvinaista, että lähetys unohtuu kokonaan, kunnes itse muistuttelen asiasta.

Onkin melko erikoista, kun tilaan parin dollarin tuotteen ulkomaisesta nettikaupasta, niin se tulee poikkeuksetta perille vaikka Kiinasta saakka. Aikaa tähän kuluu ehkä kolmisen viikkoa. Siis sama, mikä voi kulua Espoostakin tilaamani tavaran saapumiseen. Ulkomaisen krääsätuotteen mukana tulee myös iso kasa muita näytteitä, kiitokset tilauksesta sekä kysely, kuinka kauppatapahtuma mielestäni sujui.

Tässä eräs päivä tilasin tuotenäytteen virolaiselta firmalta. Meiliini vastattiin viiden minuutin sisään ja pyytämäni näyte oli postin matkassa viidentoista minuutin sisään. Tänään saan hakea sen postista, kokonaisen kahden päivän odottelun jälkeen.

Meiltä kaikilta säästyy resursseja, kun myös yhteistyökumppaneiden kanssa toimiessamme ajattelemme hiukan nenäämme pidemmälle. Halvalla saa harvoin hyvää. Kunnioittava kohtelu maksaa kuitenkin aina itsensä takaisin.

Lisää uusi kommentti