Palaute on korvaamattoman tärkeää kaikilla elämän osa-alueilla. Työssä se on elinehto.

Kiittävällä ja kritisoivalla palautteella on molemmilla tärkeä osansa kehityksessä. Negatiivinen palaute on kuitenkin yleisin saamamme palautteen muoto. Harva muistaa, että senkin pitäisi olla ennemmin korjaavaa kuin pelkkää pahan mielen vuodatusta.

Näin sosiaalisen median ja sähköpostin aikakaudella päästelemme kaiken kritiikin ulos melko matalalla kynnyksellä. Valitamme, jopa raivoamme, kun asiat tai mielipiteet eivät mene niin kuin haluamme. Tämä itseä kalvava tunne halutaan tuoda ilmi, vaikka olisi vähän kiirettäkin.

Sen sijaan positiivista kokemusta emme usein ”ehdi” tai muista jakaa. Sehän on enimmäkseen tärkeä vain vastaanottajalleen. Kannustava tai kiittävä palaute voi vaikuttaa päässä positiivisena voimana vuosia.

Erityisesti freelancer- tai keikkatyöläinen saattaa liukua palautetilaisuuksien ohi lyhyiden tai etäisten työsuhteiden vuoksi. Tämä on suuri sääli, sillä on vaikea kehittyä, jos ei saa mitään vihiä asiakkaan tai työnantajan kokemuksesta.

Palaute on kullanarvoista, sen me näemme jo jokaisesta puhelinpalvelusta, jota käytämme. Nauhan alussa kuuluu lähes joka kerta kysymys, saako palvelusta lähettää puhelun jälkeen asiakaskyselyn.

Palaute kertoo selkeästi, että työni huomataan. Monella meistä on olo, että raadamme yksin ja merkityksettä. Työ saattaa tuntua jopa turhalta, kun kukaan ei huomioi sitä.

Oli palaute kiittävää tai korjaavaa, se motivoi, kehittää ja jopa innostaa. Luovuus ja uusien ideoiden kokeileminen eivät tapahdu tyhjiössä. Palautteeton elämä ja työskentely jää usein polkemaan paikallaan.

Voi syntyä negatiivinen kierre, vaikka työnjäljessä ei olisi mitään moitittavaa.

Kukaan ei saisi olla itsestäänselvyys. Emme voi olettaa, että ihmiset itse, puolueellisina omille suorituksilleen tajuavat oman arvokkuutensa ja taitonsa.

Työelämässä pinnalla oleva vaativuus ja kiire vahvistavat palautteen tarvetta. Jos aina vain pyydetään ja vaaditaan, eikä koskaan motivoida, lopputulema on miinuksella.

Ihmiselle ei voi kehittyä työidentiteettiä, jos hän ei saa koskaan vastakaikua, Mitä teen hyvin, missä kaipaan kehitystä? Mitkä ovat vahvuuteni?

Pienikin myönteinen kommentti voi merkitä valtavasti ja antaa virtaa vuosiksi. Se voi vaikuttaa päätöksiin tulevaisuudesta ja ammatista.

Keikkailija on usein apuna vain hetken, kunnes siirtyy seuraavaan paikkaan. Palautemuurista voi tulla pitkä. Pätkähommissa olisi erityisen tärkeää kuulla, mikä hoitui huomattavan hyvin tai kaipaako joku osa-alue vielä harjoittelua.

Jos asiakkailta tai johdolta tulee kiitosta jostain asiasta, on reilua ja korvaamatonta, että palaute löytää myös varsinaisen tekijän.

Kaikilla on kiire ja usein ihmiset tosiaan vain unohtavat palautteen. Pyydä siis myös itse sitä aina tilaisuuden tullen.

Palautteen antaminen on yleensä vaivatonta ja aina ilmaista, mutta se voi muuttaa kokonaisen elämän suunnan.

Lisää uusi kommentti