Tuoreen tutkimuksen mukaan lähes joka kolmas suomalainen luopuisi alkoholista ja lähes joka viides anopistaan mieluummin kuin puhelimestaan.

Honorin teettämästä tutkimuksesta selviää myös, että 9 prosenttia suomalaisista aikoo ostaa puhelimen pukinkonttiin ja lähes joka kolmas nuori toivoo puhelinta joululahjaksi. Puhelinta käytetään nykyään melkein kaikkialla, ja joka toinen suomalainen on käyttänyt puhelinta jopa vessassa.

Tutkimuksesta selviää, että 18–22-vuotiaista suomalaisista lähes kolmannes toivoo puhelinta joululahjaksi. Vajaa kymmenes suomalaista myös aikoo ostaa puhelimen jollekulle toiselle. Puhelinta lahjaksi ostavista yli neljännes (28%) suunnittelee puhelinta lahjaksi lapsilleen ja neljännes (25%) puolisolleen. Suomalaisten mielestä lahjaksi tulevalle puhelimelle sopiva hinta on alle 300 euroa ja yli viidennes suomalaisista on valmiita maksamaan lahjaksi tulevasta puhelimesta 100–149 euroa.

Puhelin on suomalaisille äärimmäisen tärkeä

Puhelin on suomalaisille äärimmäisen tärkeä väline, ja siitä ei haluta luopua vähällä. Puhelimen sijasta suomalaiset olisivatkin valmiita luopumaan mieluummin alkoholista (32 %), kaukaisista sukulaisistaan (24 %), shoppailusta (19 %) ja anopistaan (18 %). Suomalaisista yhdeksän prosenttia luopuisi jopa äänioikeudestaan, kahdeksan prosenttia työstään ja seitsemän prosenttia seksistä mieluummin kuin puhelimestaan.

Puhelimen tärkeys tulee esiin myös erilaisissa tilanteissa, joissa suomalaiset viihtyvät puhelin kädessään. 77 prosenttia suomalaista on käyttänyt puhelintaan odotellessa, 50 prosenttia vessassa asioidessaan ja viisi prosenttia jopa saunoessaan.

Miehet puhuvat, naiset kuvaavat ja somettavat

Suomalaisista 58 prosenttia käyttää puhelintaan viestittelyyn, 49 prosenttia puhumiseen sekä soitteluun ja 37 prosenttia sosiaaliseen mediaan. Miehet käyttävät eniten aikaansa puheluihin (52 %), kun taas naiset viestittelevät (65 %) mieluummin. Naisista 34 prosenttia viettää aikaa myös valokuvaamisen ja 45 prosenttia sosiaalisen median sovelluksien parissa. 

Nuorista 18–22-vuotiaista 65 prosenttia kertoo viettävänsä eniten aikaa sosiaalisessa mediassa. Yllättävän monet nuoret katsovat myös suoratoistopalveluita mobiilissa – 38 prosenttia viettää puhelimen parissa aikaa suoratoistopalveluita, kuten Netflixiä ja HBO:ta seuraten. Nuorten keskuudessa puhelimen käyttö onkin huomattavasti aktiivisinta. 18–22-vuotiaista suomalaisista yli puolet käyttävät puhelintaan yli kuusi tuntia päivässä – kuusi prosenttia jopa yli 12 tuntia. 

Puhelimesta ollaan valmiita maksamaan

Itselle ostettavista puhelimista ollaan valmiita maksamaan aavistus enemmän kuin lahjaksi tulevasta puhelimesta. Sopiva hinta omalle puhelimelle on suomalaisten mielestä 100–400 euroa. Joka kymmenes 18–22-vuotias nuori on valmis maksamaan puhelimesta yli 1 000 euroa. Puolet suomalaisista hyödyntää puhelinostoissaan mieluusti myös erilaisia alennusmyyntejä.

Suomalaiset ovat aktiivisia uusien mobiilipalveluiden käyttäjiä. Uusia asioita, joita suomalaiset ovat kuluneen vuoden aikana eniten kokeilleet mobiilissa ovat julkisen liikenteen reittioppaat (29 %), liikkumisen ja aktiivisuuden seuraaminen (28 %) sekä verkkokauppaostaminen (27 %). Tutkimuksesta selviää, että erityisesti alle 35-vuotiaat suomalaiset tekevät yhä enemmän asioita mobiilissa. Alle 35-vuotiaiden kokeilluimpia asioita ovat edellä mainittujen asioiden ohella myös matkalippusovellusten käyttäminen, mobiilimaksaminen ja ruoan tilaaminen puhelimitse.

 

Kysely toteutettiin Syno Internationalin verkkopaneelissa lokakuussa 2018. Kyselyyn vastasi 1012 henkilön otos 18–80-vuotiaista suomalaisista. Otos on iältään, sukupuoleltaan ja alueellisesti kansallisesti edustava. Kyselyssä kartoitettiin suomalaisten asenteita puhelimen käyttöön liittyen. Tutkimuksen suunnitteli ja analysoi Pohjoisranta Burson-Marsteller yhdessä Honorin kanssa. 

 

 

 

Lisää uusi kommentti