Byråchef vid Infrastrukturavdelningens Transportbyrå
Ålands landskapsregering lediganslår den ordinarie tjänsten som byråchef vid Infrastrukturavdelningens Transportbyrå.
Vill du vara med och forma det moderna transportsystemet på Åland? Vill du ha ett arbete där du och din byrå direkt påverkar ålänningarnas dag och morgondag? Gillar du transporter, logistik, hållbar teknisk utveckling, strategiska frågor, förankring och kommunikation? Skulle du vilja stötta och leda de tjänstemän som ständigt är i hetluften, både för att dagligen hålla igång transporterna, som för att planera för morgondagens transportservice? Då kanske vi har en tjänst till dig.
Arbetet som byråchef vid Transportbyrån
Vi söker dig som vill bli vår nya byråchef på Transportbyrån vid Infrastrukturavdelningen. Som byråchef leder du byrån och utvecklar den tillsammans med dina kollegor. Du tillhör avdelningens ledningsgrupp och har därför även en central roll i utveckling av avdelningen och i att stötta regeringen att uppnå sina målsättningar. Du har arbetsledaransvar och stödjer medarbetarna i deras arbete och i den politiska förankringen. Vidare bereder, föredrar och beslutar du i olika ärenden, representerar avdelningen eller landskapsregeringen i olika forum, ansvarar för uppdragen som tilldelas byrån och för kvalitetssäkring av arbetet.
Transportbyrån kan delas i två team. Tranportteamet, till vilket även Ålandstrafikens verksamhet hör, sköter strategisk trafikplanering, upphandling av transporter och med dessa relaterade frågor, avtalsuppföljning samt bokning och biljettering inom skärgårdstrafiken. De transporter som handläggs av byrån är skärgårdstrafiken, linfärjetrafiken, kollektivtrafiken samt flygtrafiken till Stockholm. Centralt för teamets arbete är framtagande och jämförelser av servicenivåer inom trafiken och utvärdering av nivåernas konsekvenser. Just nu är teamet inne i en spännande utvecklingsfas både avseende digitalisering, såväl för att förbättra kundservicen som att förenkla back-office-arbetet inom skärgårdstrafiken och kollektivtrafiken, som inom kollektivtrafiken där ett trafikförsörjningsprogram kommer att antas. Den nya tätortstrafiken planeras upphandlas med trafikstart från den 1 januari 2022. I nästa steg ska tätortstrafiken bli eldriven. Arbetet med det andra trafikförsörjningsprogrammet som ser över landsortstrafiken inleds nu.
Det andra teamet inom byrån är tonnageteamet. Teamet planerar och ansvarar för underhållet av landskapsregeringens sex frigående färjor och sju linfärjor, och sköter såväl det regelbundna underhållet som reparation vid driftstörningar och haverier. Teamet arbetar även med anskaffning av nytt och begagnat tonnage i syfte att upprätthålla rätt kapacitet och en god standard inom trafiken. Även inom befintligt tonnage ses på möjligheterna till alternativa drivmedel och modernisering. Översyner köps in av vår verkstad i Möckelö, med vilken teamet har en nära kontakt, medan dockningar upphandlas externt. Teamet har ett nära samarbete med avdelningens Vägnätsbyrå rörande våra skärgårdshamnar.
Som byråchef är du med och leder avdelningens utveckling genom avdelningens ledningsgrupp. Du deltar i och stöttar teamens arbete i strategiska frågor, men är även teamens närmaste bollplank och stöd i hur arbetet utvecklas, kommuniceras och förankras. Du arbetar nära enhetscheferna vid Ålandstrafiken och Verkstads- och lagerenheten. I arbetet krävs insikt i komplexa system, strategiska avvägningar, genomtänkt kommunikation, god förankring och beslutsamhet.
Behörighetskrav och kompetensprofil
Behörighetskrav för tjänsten är lämplig högskoleexamen
Vi söker dig som har ledarerfarenhet, intresse av att leda utvecklingsarbete och god förmåga att ta till dig information, strukturera, se helheter och kommunicera. Förtrogenhet med byråns verksamhet är positivt, men inte nödvändigt. Du upprätthåller rättssäkerhet i myndighetsutövningen och kommunicerar framgångsrikt med politisk ledning, media och allmänhet. Vi ser att du är driftig, ansvarstagande, välorganiserad, social och flexibel, samt klarar av att ha flera bollar i rullning. Arbetet kräver samarbetsförmåga och ett gott omdöme samt datorvana och att du uttrycker dig väl på svenska i både tal och skrift. Ett förändringsoch moderniseringsarbete pågår inom avdelningen, varför du bör vara intresserad av och kunna genomföra förändringsarbete framgångsrikt.
Vi kan erbjuda dig en trevlig arbetsgemenskap och ett intressant, utmanande och utvecklande uppdrag där ditt arbete direkt påverkar ålänningarnas dag och morgondag. Du kommer att få ta del av samhällsutvecklingen från insidan och delta där förändringsprocessen sker. Din byrå har en central roll i utvecklingen av hållbara transporter på Åland och därmed utvecklingen mot ett hållbarare samhälle. I din tjänst kommer ingen dag att vara den andra lik och snabba korta insatser kommer att varvas med längre insatser.
Tillträde
Tillträde enligt överenskommelse.
Lön
Lön utgår enligt erfarenhet i lönespannet 4076 – 5206 euro/mån, allmänt lönetillägg om 121,24 euro tillkommer.
Ansökan
Ansökningshandlingar med CV ska vara registraturen tillhanda senast 9.4.2021 kl. 15:00 (finsk tid) på adressen
Ålands landskapsregering
PB 1060
AX-22111 MARIEHAMN
eller
registrator@regeringen.ax
Mer information om arbetet som byråchef
Närmare information lämnas av biträdande avdelningschef Niklas Karlman och avdelningschef Yvonne Österlund, lämna ringbud till 018-25000 eller skicka dina frågor till epost fornamn.efternamn@regeringen.ax. Läs mer om att arbeta på Ålands landskapsregering på vår webbplats www.regeringen.ax/arbete-pension/arbeta-pa-landskapsregeringen Läs mer om Ålands hållbarhetsarbete på nätverket Bärkrafts hemsida www.barkraft.ax Infrastrukturavdelningen och Transportbyrån Infrastrukturavdelningen vid Ålands landskapsregering sköter strategisk trafikplanering, trafiksäkerhetsfrågor, byggande och underhåll av vägar, broar, färjfästen, hamnar och farleder samt tillser en fungerande färje-, kollektiv- och flygtrafik. Bygg- och bostadsfrågor samt el- och energifrågor hör även till avdelningens ansvarsområden. Avdelningen har ca 100 anställda och en nettobudget om ca 40 Meuro.
Vid Infrastrukturavdelningen finns tre byråer; Allmänna byrån, Transportbyrån och Vägnätsbyrån. Allmänna byrån sköter lagstiftnings- och förvaltningsfrågor samt bygg-, energifrågor. Transportbyrån är en beställarorganisation för tjänster inom färje-, kollektivoch flygtrafik samt utförare av färjetjänster och verkstadstjänster för vårt tonnage och fordon. Vägnätsbyrån ansvarar för infrastrukturprojekt samt drift och underhåll av trafiknätet. Infrastrukturavdelningens budget används till största del för att upphandla trafiktjänster och till underhåll och reinvesteringar i landskapets infrastruktur och tonnage.
Transportbyråns organisation består av två upphandlare, en logistiker och två tekniska inspektörer. Till byrån hör även enheten Ålandstrafiken samt Verkstads- och lagerenheten. Transportbyrån med totalt drygt 40 anställda leds av en byråchef. Färje-, kollektiv- och flygtrafiken är upphandlad på drifts- eller totalentreprenad av byrån, som agerar beställare till den av landskapsregeringen understödda trafiken på Åland.
Mariehamn den 15 mars 2021
Avdelningschef Yvonne Österlund
Nr 110 I1
ÅLR 2021/2194