Äänestä nyt vuoden 2021 paras työelämän yhteisöllisyysteko!

Vastuullinen työnantaja -kampanja palkitsee työelämän parhaan yhteisöllisyysteon, tänä vuonna kymmenen työnantajaa kilpailee palkinnosta. Vuonna 2020 työelämän parhaan vastuullisuusteon voitti Helsingin kaupunki ja vuonna 2021 parhaaksi vastuullisuusteoksi valittiin S-ryhmän teko, miten käy yhteisöllisyysteon kanssa?

Äänestä alla olevalla lomakkeella mielestäsi parasta työelämän yhteisöllisyystekoa ja osallistut samalla S-ryhmän 200 € lahjakortin arvontaan. Äänestys on käynnissä 24.11.2021 asti.

Voittaja julkistetaan Vastuullinen työnantaja -kampanjan päätöswebinaarissa 9.12.2021.

ÄÄNESTYS ON PÄÄTTYNYT! Kiitos kaikille äänestäneille!

1. JYSK - Henkilöstögaala

JYSKin erikoisuus henkilökuntaetujen joukossa on vuosittain järjestettävä JYSK Awards -gaala, jonne kokoontuu henkilökuntaa kaikista Suomen myymälöistä sekä hallinnosta juhlimaan vuoden parhaita saavutuksia ja palkitsemaan voittajat eri kategorioissa. Työntekijöille kustannetaan matkat juhlapaikkakunnalle, yöpyminen hotellissa sekä Suomen ykkösrivin artistien tähdittämä gaalaohjelma monen ruokalajin menuineen.

Lue lisää

2. Visma - Visma On air etäpikkujoulut

Voiko yhteisöllisyyttä streamata? Kesäjuhlien menettämisen takia Vismalla koettiin yhteisöllisyyden kaipuuta koko Suomen tasolla ja päädyttiin järjestämään yhteiset, kaikille kotisohvien kautta saatavilla olevat Visma On Air -etäpikkujoulut. Lähetys lähti käyntiin toivebiisien etkoilla ja juontajat ohjeistivat kuulijoita osallistumaan Visma-aiheisiin tietovisoihin sekä mysteeriääni -kilpailuihin WhatsAppin kautta pitkin lähetystä.

Juontajien ja studiossa olleiden vismalaisten jutustelun lomassa pystyi seuraamaan vieressä rullaavaa chattia, joka täyttyi tasaiseen tahtiin lemmikkikuvista, joulutunnelmista ja terveisistä toisten paikkakuntien välillä. Lähetyksen päätti pop-folk duo Eva & Manu!

Lue lisää

3. Lidl - Liikuttaja-verkosto

Lidlissä henkilöstöliikunta on osa yrityksen strategiaa, jonka tavoitteena on henkilöstön sitouttaminen ja hyvinvoinnin mahdollistaminen. Lidl erottautuu edukseen koulutetulla Liikuttaja-verkostolla, jonka avulla viestitään, järjestetään tapahtumia sekä kerätään palautetta. Liikuttajien avulla henkilöstö on voinut itsenäisesti järjestää liikuntaa pienryhmissä omalla alueellaan.

Lidlissä on tunnistettu myös yksin liikkuvien tukeminen, joten käytössä on myös rahallinen liikuntaetu. Lisäksi tarjolla on maksutonta osallistumista liikuntatapahtumiin, juoksukouluun, ryhmäliikuntaan, palloiluryhmiin sekä kuntotestauksiin ja kehonkoostumusmittauksiin.

Henkilöstöä kannustetaan liikkumaan liikunnallisilla virkistyspäivillä sekä Porraspäivien ja Kilometrikisan tyyppisillä kilpailuilla ja kampanjoilla, joihin osallistumalla on mahdollista voittaa liikunnallisia palkintoja. Välinelainaamosta voi myös lainata esimerkiksi sykemittarin juoksutapahtumaan tai helpottamaan liikuntaharrastuksen aloittamista. Poikkeusolojen aikana yhteisiä liikuntahetkiä on jouduttu karsimaan, mutta pian Lidl liikkuu taas entistä enemmän yhdessä.

Lue lisää

4. Gofore - Small events

Kun Goforella jouduttiin korona-aikana luopumaan perinteikkäistä, koko työyhteisön yhteen kokoavista kesäjuhlista, työntekijät, goforelaiset ideoivat yhdessä Small Events -tapahtumat (minitapahtumat). Small Eventsejä voi järjestää Goforella kuka vain, koska vain ja missä vain. Kaikki tapahtumat ovat julkisesti kaikkien työntekijöiden nähtävillä, joten kaikilla on mahdollisuus osallistua valitsemiinsa aktiviteetteihin. Tapahtumille ei ole määritelty erillistä budjettia vaan yrityksessä luotetaan työntekijöiden kykyyn tehdä päätöksiä. Tapahtumia on järjestetty koronaturvallisesti sekä virtuaalisesti että livenä tilanteen mukaan.

Muutaman vuosittaisen ison tapahtuman sijaan goforelaiset ovat järjestäneet jo kymmeniä pienempiä tapahtumia ympäri Suomea. On nautittu virtuaalisista museokierroksista sekä kokkausilloista yhdessä Viron, Saksan ja Espanjan työkavereiden kanssa sekä testattu erilaisissa ympäristöissä esimerkiksi joogaa, kiipeilyä, polkujuoksua ja akrobatiaa. Goforelaiset ovat käyneet niin metsäretkillä kuin kaupunkimaisemassa kattokävelyillä, kokoontuneet pienissä porukoissa lautapeli- ja Lan-party-iltoihin sekä oppineet paljon uutta mm. maalaamisen, kukkasidonnan, makramee-taitojen, savitöiden ja drinkkikoulun merkeissä.

Uusilla työntekijöillä on ollut Small eventsien kautta mahdollisuus tutustua työkavereihin ja löytää yhteenkuuluvuutta. Tapahtumia ovat järjestäneet juuri työntekijät toisilleen. Juuri tämä on luonut ja vahvistanut yhteisöllisyyttä, tuonut ihmisiä yhteen sekä tarjonnut elämyksiä ja hyvää oloa.

​​​​​Lue lisää

5. DNA - DNA Kummit

DNA:ta pidetään yhtenä Suomen perheystävällisimmistä ja yhteisöllisimmistä työpaikoista. Oma henkilökuntamme on meille sisäinen sykkivä sydän ja voimavara, jota arvostamme. Siksi henkilökuntamme on voimakkaasti mukana vaikuttamassa työviihtyvyyden kehittämiseen ja heillä vapaus erilaisten tempausten sekä tapahtumien toteuttamiseen. DNA Kummit ovat joukko vapaaehtoisia DNA:laisia, jotka piristävät omalla toiminnallaan työkaverien työpäivää edistäen työhyvinvointia. He nostavat esille tärkeitä työviihtyvyyttä parantavia asioita ja ottavat huomioon työpaikan moninaisuuden. DNA Kummien tärkeä toiminta näkyy selkeästi työviihtyvyyden lisääntymisenä, tästä on saatu palautetta jo useassa henkilöstötutkimuksessa, jossa DNA:laiset kiittävät DNA Kummeja.

Toimintasuunnitelmansa DNA Kummit tekevät ja toteuttavat itsenäisesti huomioiden annetun vuosibudjetin ja konsernin kausittaiset henkilöstöteemat. Perusfilosofia toiminnassa on, että kunkin paikkakunnan oma henkilöstö tietää parhaiten, mikä parantaa viihtyvyyttä kyseisessä toimipisteessä. Yhteistyötä tehdään kuitenkin läpi organisaation konsultoiden mm. viestinnän ja HR:n tiimejä. DNA Kummit saavat käyttää toimintaansa työaikaansa ja toiminnalla on vahva tuki johtoporrasta myöten.

DNA:n työkulttuurista ja työskentelytavoista voi lukea lisää netistä: https://www.dna.fi/kulttuuri

6. Analyse2 - Käsityötaitopaja

Analyse2:lla on viimeisen 1,5 vuoden aikana järjestetty erilaisia tiimiaktiviteetteja sekä verkossa että koronaturvallisesti mahdollisimman paljon ulkoilmassa toteutettuina. Koko firman kesäjuhlia puolestaan vietettiin zoomissa, drinkkejä valmistaen ja Jarkko Tammisen viihdyttäessä analyzereita. Tilaisuuteen liittyvät tykötarpeet toimitettiin jokaiselle kotiovelle ennen tilaisuutta.

Siinä vaiheessa, kun elokuulle kaavailtu koko firman livetapahtuma jouduttiin siirtämään, aloitti henkilökunnasta koostuva viihdekomitea ideoimaan erilaisia vaihtoehtoja, jotka mahdollistaisivat arjesta irrottautumisen ja ajan viettämisen yhdessä, yli tiimirajojen. Näitä vaihtoehtoja syntyi lopulta kolme; kuivakukkapaja, eräretki Sipoonkorpeen sekä olut-tasting, joista kaikki analyzerit saivat valita itselleen mieleisen vaihtoehdon.

Erityisesti ohjattu kuivakukkapaja, jossa saattoi tehdä itselle kauniin kranssin tai kimpun, sai paljon suosiota. Paja järjestettiin koronaturvallisesti ulkoilmassa. Luonnonläheinen käsityötaitopaja oli todella virkistävä poikkeus sekä ruutuaikaa täynnä olevaan etätyöarkeen että perinteisiin firman yhteistapahtumiin.

Lue lisää

7. Osuuskauppa Keskimaa - Sisäinen some

S-ryhmässä otettiin 2017 käyttöön lähes 40 000 ryhmän työntekijää yhdistävä sosiaalisen median palvelu Workplace. Osuuskauppa Keskimaa on ollut uudenlaisen, yhteisöllisyyttä ja keskustelua tukevan työnantajaviestinnän pilotoija ja kärkikehittäjä S-ryhmässä.

Uudenlaiseen sisäiseen viestintään kuuluvat innostavat sisällöt, kannustaminen sekä työyhteisöjen voimaannutus ja osallistaminen. Sisäisen viestinnän periaatteena on avoimuus ja tasavertainen tietoon pääsy. Koko ylin johto, toimitusjohtajaa myöten on hyvin sitoutunut keskinäiseen vuorovaikutukseen yhteisessä somessa, ja arjen vuorovaikutuksen kulmakivi ovat henkilöstön yhteiset, toimipaikkakohtaiset keskusteluryhmät, joissa rakennetaan sekä keskimaalaisuutta, tiimihenkeä että ratkaistaan arjen kiperiä ja nopeasti eteentulevia arkisia ongelmia.

Lue lisää

8. Destia - Yhteisöllisyyden työkalupakki

Destiassa on työnantajan puolesta aktiivisesti tuettu ja valmennettu työntekijöitä yhteisöllisyystekoihin arjessa. Yhteisöllisyyden luomiseksi on muodostettu oma työryhmä (jossa on mukana työntekijöitä eri liiketoimintaryhmistä), joka pohtii säännöllisesti työntekijäkokemusta, mutta myös yhteisöllisyyttä ja sen lisäämistä. Työryhmän tuloksena syntyi muun muassa yhteisöllisyyden työkalupakki, jossa on tuotu esille konkreettisia toimenpiteitä, joilla jokainen yksilö voi luoda yhteisöllisyyttä omassa arjessaan/tiimissään.

Lisäksi työnantaja on tukenut liikkumista yhdessä monin eri tavoin myös koronan aikana. On ollut kilometrikisakilpailua, juoksutapahtumia sekä yhteisiä virkistyspäivien aktiviteetteja rajoitusten mukaisesti pienemmissä ryhmissä. Lisäksi työntekijät ovat intoutuneet omatoimisesti luomaan esim. kalastus-, sienestys- ja marjastus-ryhmiä, jossa satoa jaetaan whatsappin välityksellä toisille tai jopa leikkimielisesti kilpaillaan toinen toisiaan vastaan.

Lue lisää

9. Wärtsilä - Dive Against Debris

Dive Against Debris -tapahtuma
tehdään osana John Nurmisen -säätiön vuosittain järjestämää Itämeripäivää ja Wärtsilä on ollut sen järjestäjänä jo usean vuoden. Tapahtumaa organisoivat Wärtsilän sukelluskerhon sukeltajat ja itse tapahtumassa on vahva ’me-henki’, sillä tapahtumaa tehdään yhdessä kaikille tärkeän asian puolesta.

Wärtsilä on järjestänyt yhteistä sukellustapahtumaa nyt jo useamman vuoden ajan. Kahden viime vuoden ajan Wärtsilä on kutsunut myös muita organisaatiota aktiivisemmin mukaan sukellustapahtumaan, ja mm. kaupungin rantojen siivoukseen keskittyvä 130-projekti on osallistunut aktiivisesti tapahtumaan, tuoden paikalle roskapihtejä ja aktivoinut yleisöä siivoamaan rantoja samalla kun vapaaehtoissukeltajat siivoavat merenpohjaa. Yhteistyöllä Sukeltajaliiton kanssa on saatu lisää sukeltajia tapahtumaan (Wärtsilän sukelluskerhon sukeltajien lisäksi). Sukeltajaliitto on myös tuonut tapahtumaan ständin, jossa on kerrottu yleisölle sukellusharrastuksen aloittamisesta. Paikalla on ollut myös taiteilija, joka on koonnut merestä nostetuista roskista ympäristö/tilataideteoksen ennen kuin roskat on viety eteenpäin. Sukeltajien lisäksi siivousta on tehty rantoja pitkin yhdessä ja tietoa on jaettu yhteisvoimin. Yhteensä merestä nostettiin roskaa jopa 373,8 kilon verran.

Lue lisää

10. KEVA - Hyvää huomenta, Keva

Yksi Kevan lähivuosien tavoitteista on lisätä sisäistä keskustelua ja vuorovaikutusta. Sen vauhdittamiseksi Keva on pitänyt tänä vuonna Teams-ympäristössä Hyvää huomenta, Keva –keskusteluja, joissa käsitellään aina ajankohtaisia teemoja. Aiheina ovat olleet muun muassa työterveyspalvelut, henkilöstötutkimuksen tulokset, strategisten hankkeiden tilannekatsaus, palvelukehitys, koronasuojautuminen, koronan jälkeiseen arkeen palaaminen sekä nykyisen ja tulevan toimitusjohtajan kohtaaminen.

Hyvää huomenta, Keva -keskustelu kestää puoli tuntia, johon HR ja viestintä kokoavat keskustelijat eri puolilta Kevaa. Mukaan pyydetään oman asiantuntemuksensa mukaisesti kevalaisista asiantuntijoista johtoryhmän jäseniin. Kevalaisia on myös kannustettu lähettämään jo etukäteen kysymyksiä ja kommentteja nimettömästi keskustelijoille. Sen lisäksi puolen tunnin aikana kommentteja esitetään Teamsin chat-toiminnolla.

Lue lisää Kevasta